Dagelijks loggen zo’n 500 miljoen gebruikers wereldwijd in op Instagram, de kans dat de doelgroep van jouw bedrijf, organisatie of merk hierbij zit is dus enorm groot. Het is dus geen wonder dat er ontzettend veel zakelijke Instagram accounts actief zijn. Hoe zorg je er nou voor dat jouw posts en Instagram stories gezien worden door de juiste mensen?
Het ‘geheim’ zit hem in de # oftewel de hashtag!
De hashtag is eigenlijk de ‘zoekmachine’ van Instagram. Alles draait om zoeken en gezocht worden, en natuurlijk nog belangrijker om: gevonden en gezien te worden. Instagram draait op een algoritme die hashtags sorteert en prioriseert en op die manier wordt uiteindelijk bepaald wat je te zien krijgt.
Hoe benut je de hashtags nou maximaal, om te zorgen dat jij dat bereik krijgt dat je wilt?
Hashtags in je Instagram feed
Als het gaat over de reguliere Instagram post (jouw feed) dan is het goed om te weten dat de eerste vijf hashtags die je gebruikt worden meegenomen in het algoritme, deze vijf zijn dus belangrijk. Alle andere hashtags die je daarna gebruikt zijn leuk, maar eigenlijk irrelevant.
Zorg er dus voor dat de eerste vijf hashtags perfect zijn! Hieronder een voorbeeld van hoe deze blogpost getagged zou kunnen worden:
Niet doen:
#Blogje #Nieuw #Tips #Leesmijnblog #Nieuws #Socialmedia #socialmediatips #Instagram #Facebook #blogpost #eindelijkklaar #ikhadeveninspiratie #TGIF #happy #eindelijkklaar #ikhadeveninspiratie
Wel doen:
#Socialmedia #socialmediatips #Instagram #Instagramstories #Blogpost #Instagramtips #socialmedianieuws #leestip #fijnweekend #happyfriday
Zie je het verschil? De eerste lijkt wel heel gezellig en informeel – Instagram is informeel – maar die gezellige hashtags gaan je geen views opleveren. Nu is er niets mis mee om hashtags te gebruiken als een ‘mood’ (#TGIF #fijnweekend etc.) maar zorg ervoor dat deze niet bij de eerste vijf staan.
Hashtags in je Instagram Stories
Voor Instagram stories geldt eigenlijk bijna hetzelfde als voor je feed, met het verschil dat je in stories maar 3 hashtags kunt gebruiken die meetellen in het algoritme/zoekresultaat. En dan zijn er in stories nog twee dingen waar je rekening mee moet houden:
- Gebruik bij voorkeur 1 hashtag door middel van de hashtag-sticker
- De andere 2 hashtags kunnen als gewone tekst, maar moeten onderstreept zijn (dus elke apart tikken) en mogen niet verborgen in de story zijn. Ergo, het piepklein maken van de tekst of zo kleuren dat ze niet opvallen zorgt daar dus precies voor: ze zullen nooit opvallen in de zoekresultaten.
Het is ook aan te raden om je hashtags zo ‘breed’ mogelijk te houden, voor optimaal zoek- en vind resultaat. In het voorbeeld van deze blogpost zouden de tags zijn: #socialmedia #Instagram #socialmediatips
Je story krijgt meer bereik als je, behalve de hashtags, ook een mention plaatst (een ander account taggen: bijvoorbeeld @somemonteur) én de locatie nauwkeurig tagged.
De mention van een ander account heeft nog een voordeel: de kans is heel groot dat het getagde account jouw story ook deelt, dat doen mensen nou eenmaal graag!
Over de locatie tag, hoe specifieker de locatie, hoe meer bereik. Denk aan : “Ahoy Rotterdam” in plaats van “Rotterdam”.
Duizelt het je nu van de hashtags, mentions, feed, stories en stickers? Wij kunnen je helpen met het opzetten en bijhouden van jouw zakelijke Instagram account! Neem gerust contact met ons op!