Voor jou gevonden!Influencers nieuwe mediawet juli 2022

Schreven wij gisteren nog dat per 28 mei de regels voor online verkopen worden aangescherpt, vandaag hebben wij een artikel over de nieuwe regels voor influencers!

De Mediawet is namelijk aangepast. Dat brengt nieuwe regels met zich mee voor o.a. youtubers, Instagrammers en TikTokkers. Vanaf 1 juli moeten influencers zich namelijk gaan houden aan een reeks voorschriften die vooral gericht zijn op het maken van reclame.

Influencers moeten zich vanaf volgende maand houden aan reclameregels die ook al gelden op televisie én moeten zich inschrijven bij het commissariaat. Dat ziet erop toe dat influencers zich aan de regels houden en beboet ze ook als ze dat niet doen.
De hoofdregels zijn: wees helder over reclame, houd rekening met minderjarigen en maak kenbaar wie je bent.

Volgens de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing waren influencers – met meer én minder dan 500.000 volgers – al verplicht transparant te zijn over betaalde samenwerkingen. De Mediawet maakt nu aanvullend onderscheid tussen reclame, sponsoring en productplaatsing. 

Ben je net begonnen met je eigen YouTubekanaal of als influencer op Instagram? Geen zorgen: de regels gelden pas als je meer dan 500.000 volgers hebt, minimaal 24 video’s per jaar publiceert op YouTube, TikTok of Instagram, een KvK-inschrijving hebt en je verdient aan je video’s. Influencers die hier wel aan voldoen vallen vanaf 1 juli 2022 onder toezicht van het Commissariaat voor de Media en krijgen te maken met extra reclameregels in de Mediawet, die al sinds 1 november 2020 van kracht is. 

Omdat de regels voor kleine en grote influencers verschillen, en er veel social media kanalen zijn, heeft de DDMA (Data Driven Marketing Association – de branchevereniging voor datagedreven marketing, sales en service) een speciale website in het leven geroepen met antwoorden op alle vragen.

 

Voor jou gevonden op AD.nl en MMDA.nl