Dagboek

De eerste spreker van vanochtend was Ben Parr, auteur van o.a. Captivologi. Hij kreeg ons wel wakker. Geen wonder want zijn boek gaat ook over hoe je de attentie van je doelgroep krijgt. En dat is ook precies wat hij in een showachtige presenatie voor elkaar kreeg. Belangrijk in deze tijd waar iedereen voortdurend wordt afgeleid door nieuwe impulsen. Wist je dat de meeste YouTube kijkers afhaken als het filmpje niet binnen 5 seconden van start gaat?

In een wereld waar social media, TV’s en Smartphones voortdurend de aandacht impulsen afgeven is het moeilijk om iemands aandacht te krijgen. Ben Parr leidde ons tijdens een wervelende keynote die bijna een show was langs een aantal onderwerpen die wij regelmatig onder jullie aandacht brengen zoals relevantie, luisteren, dialoog, autoriteit, actualiteit en authenticiteit. Een waar wij misschien wat minder met jou over hebben gesproken is de impact van kleuren. Dit onderwerp om aandacht van je doelgroep te krijgen lichten we wat nader toe.

Nog te vaak wordt een kleur als iets objectiefs beschouwt. Rood is rood en iedereen weet dat een rood stoplicht stilstaan betekent en bloed rood hoort te zijn. Maar in werkelijkheid is kleur een subjectief begrip. Dat bleek alleen al in de zaal vanochtend toen Parr vroeg welke associatie de aanwezigen met de kleur oranje hadden. Je begrijpt dat was voor de Nederlanders in de zaal iets heel anders dan voor de overige nationaliteiten. Oranje is internationaal gezien een prima kleur om vertrouwen te krijgen van je doelgroep. Ook andere kleuren worden op een bepaalde manier waargenomen. Dit en al de andere punten staan mooi beschreven in het boek van Ben Parr. Wat ons betreft is Captivologi een prima boekentip