Dagboek

Mocht je denken dat lippenstift en oogschaduw wel leuk zijn, maar niet zo spannend online? Dan heb je de gigantische online hype rondom de lancering van de make-up serie van YouTubers Shane Dawson en Jeffree Star – samen goed voor zo’n 40 miljoen volgers, de afgelopen weken gemist!

Shane Dawson, al 10 jaar populair op YouTube met o.a. zijn ‘conspiracy theory’ video’s, maakte de afgelopen 8 maanden een documentaire over het leven en werken van Jeffree Star, YouTube beroemdheid, beauty magician en oprichter/eigenaar van Jeffree Star Cosmetics.

Wat leek te beginnen als een serie met kijkjes achter de schermen van de beauty industrie en het ontwikkelen van make-up, ontwikkelde zich in een spannend verhaal; Jeffree en Shane besloten een eigen make-uplijn voor Shane Dawson te ontwikkelen. In de serie wordt het hele proces, inclusief boardmeetings, laboratoriumtesten, het ontwikkelen en bedenken van verpakkingen, logo’s alsmede bezoekjes aan de enorme warenhuizen van Jeffree Star Cosmetics, uitgebreid gefilmd.

De video’s, door Shane standaard geüpload op vrijdagen, 00:15 uur Nederlandse tijd en steevast aangekondigd op Twitter en via Instagram stories, hebben allemaal minstens 15 miljoen views, sommigen zelfs meer dan 24 miloen.

Afgelopen vrijdag, 1 november, om 10 uur (Californië) was de collectie dan eindelijk te koop: een oogschaduw palette, een mini palette, lipsticks en lipglosses en diverse make-up tasjes op de website van Jeffree Star en bij cosmetica winkelketen Morphe (USA). De hele week werd afgeteld op Twitter, Instagram Stories en met 2 extra videos op YouTube. In de serie werd al bekend dat er maar liefst 1 miljoen palettes beschikbaar zouden zijn.
(In één van de video’s worden overigens in een meeting bedragen genoemd, vrij bijzonder, Shane Dawson zal bij goede verkoop zo’n minstens 10 miljoen dollar verdienen aan deze collectie make-up).

Als SocialMediaMonteur heb ik met interesse het hele gebeuren op social media gevolgd. Van de eerste video op 1 oktober tot uiteindelijk de grote dag: 1 november. Ja, ik zat klaar om 18:00 uur, de Nederlandse tijd van lancering!

Binnen 1 minuut was de website van Jeffree Star Cosmetics offline.
Het gevolg van miljoenen fans die allemaal naar de online shop klikten. Shopify, de leverancier van de webshop kon het niet aan, ondanks dat zij op de hoogte waren en er helemaal klaar voor waren.

Screenshot webshop

Op Twitter gingen de fans los. Veelal teleurgesteld, de site bleef 5-6 uur onbereikbaar en een enkeling die trots kon melden de collectie te hebben bemachtigd. Ondertussen werden de winkels van Morphe bestormd door duizenden fans. Niet verbazingwekkend dat de Conspiracy Collectie binnen 1 uur overal volledig was uitverkocht.

Er wordt nog steeds gefilmd, Shane zal nog een aantal video’s posten over alles wat er bij de lancering en de meet & greets gebeurde, natuurlijk ook over het compleet crashen van de website én Shopify.

Waarom is dit nou zo interessant?

Zoals Casey Neistat opmerkte op Twitter:

De future is now.
Deze serie video’s lijkt een oprechte documentaire over de productie van make-up en het wel en wee van 2 YouTubers, en zo is het waarschijnlijk ook wel begonnen. Maar uiteindelijk is het een fantastische socialmedia marketing campagne geworden.

De make-up collectie is nergens via reclame onder de aandacht gebracht (op enkele billboards in Los Angeles na) maar uitsluitend via de Twitter, Instagram en YouTube accounts van Shane Dawson en Jeffree Star.

Hier kunnen traditionele make-up merken en reclame niet tegen op! En dit geldt niet alleen voor make-up, als dit kan met oogschaduw en lippenstift; kan het ook met andere producten.

Nu is dit een extreem voorbeeld, maar het geeft heel goed aan hoe belangrijk socialmedia marketing is, en nog meer: hoe belangrijk het is om de juiste kanalen te gebruiken! Voor deze campagne waren dit uitsluitend YouTube, Twitter en Instagram Stories.

Voor jouw campagne kan het misschien wel Facebook of LinkedIn zijn. Goed om eens over na te denken voor jouw volgende nieuwe product of dienst!

Hulp nodig bij jouw online marketing?  Weten hoe online video aan jouw product- of merkbekendheid kan bijdragen? Of jouw YouTube kanaal optimaliseren? Wij kunnen je helpen, neem gerust contact met ons op.

 

PS: ja, deze SocialMediaMonteur had geluk, na 5 uur wachten kreeg ze de bevesting dat de aankoop van de Mini Controversy, is gelukt. Nu maar hopen dat het voor de feestdagen in Nederland aankomt!