Dagboek

De regering heeft een reeks van zeer welkome versoepelingen van alle corona-maatregelen afgekondigd. Toch is het de bedoeling dat we nog een poos thuis blijven werken (als het kan) en we nog niet met z’n allen de straat op gaan of gaan reizen. Dat betekent dus ook, dat we voorlopig nog erg aangewezen zijn op online. Tijdens de afgelopen weken zijn we massaal online gegaan en besteden we veel meer tijd op social media. Hoe is ons online gedrag veranderd en wat betekent dit voor jou als marketeer of ondernemer?

Belangrijkste trends online gedrag in Coronatijd

Inlfuencer Marketing Hub onderzoekt ons gedrag in coronatijd. Hieronder een aantal van hun recente bevindingen:

  • Bedrijven die luxe producten aanbieden hebben het moeilijker met de coronacrisis dan aanbieders van ‘gewone’ producten en diensten. De meer traditionele bedrijven, die niet of nauwelijks online zijn, hebben het het moeilijkst. 
  • De landen die het hardst getroffen werden door het coronavirus vertonen de afgelopen weken de grootste groei in het gebruik van Facebook en andere online kanalen, in Italië wel 70% 
  • Het gebruik van Twitter verviervoudigde in maart van gemiddeld 1 miljoen posts per dag tot en met eind februari naar 13 tot 20 miljoen posts per dag in maart
  • 34% van de respondenten heeft de tijd, die ze op Instagram doorbrachten, verlegd naar Twitter
  • Vooral postings over sociaal maatschappelijke initiatieven leverden veel extra engagement op
  • Er werd veel online gekocht… vooral wegwerphandschoenen, broodmachines, medicijnen, meel, rijst en andere voedingsproducten, fitness producten en vaatwassertabletten vertoonden een sterke year-on-year groei. De verkoop van koffers, tassen, camera’s en (zwem)kleding daalde het hardst vergeleken met een jaar eerder. 

 

Hoe blijf je opvallen op de drukke tijdlijnen?

Leuk natuurlijk dat iedereen meer post en meer tijd doorbrengt op social media. Alleen, hoe zorg je er nou voor dat jouw content gezien wordt? Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk dat jouw content relevant is en oproept tot interactie. Maar ook andere aspecten beïnvloeden of jouw content gezien wordt, denk aan:

  • Ritme en regelmaat, zorg dat je regelmatig berichten plaatst, dan onthouden niet alleen de social media kanalen je, maar ook jouw volgers… zij weten dat (en liefst ook wanneer) ze berichten van jou kunnen verwachten,
  • Juist gebruik van beeldmateriaal, zorg dat de beelden die je gebruikt passen bij het kanaal en er goed uitzien. Afmetingen verschillen per kanaal en per type posting, een story op Facebook of Instagram vraagt om een andere layout dan een posting op Twitter of LinkedIn, bij video spelen ook nog lengte en bestandsgrootte een rol. En met video bereik je meer dan met foto’s.
  • Pas teksten, hashtags en mentions aan voor het kanaal waar je op publiceert. Taalgebruik en accountnamen (@) verschillen per tool en ook het aantal en zelfs de volgorde van de hashtags is bepalend voor de vindbaarheid van je content
  • Monitor reacties en interacties, beloon positieve reacties met een duimpje of een bedankje.
  • Werk voortdurend aan je community. Regelmatig houden de verschillende social media kanalen opruim-acties, dan verlies je spontaan een aantal (inactieve en/of geblokkeerde) volgers. Zorg dat je voortdurend op zoek bent naar nieuwe volgers en fans.
  • Denk aan het tijdstip waarop je je content plaatst of inplant. Ook de tijdstippen waarop je doelgroep online is verschilt per kanaal. Houd daar rekening mee. 
  • Ondersteun je content of community groei indien nodig met bescheiden social advertising. Grote bedragen uitgeven is zeker niet vaak nodig maar het kan wel zinvol zijn om af en toe wat cash out te besteden aan het onder de aandacht brengen van je bericht bij je doelgroep of om je community te groeien.

Zet ambassadeurs in

Je hoeft het niet alleen te doen. Maak gebruik van ambassadeurs, zeker in deze uitdagende tijd zullen je medewerkers graag een bijdrage leveren aan het voortbestaan van het bedrijf (en hun baan) en ook zij besteden in veel gevallen meer tijd online. En als zij zeggen dat jouw product of merk geweldig is gelooft hun netwerk dat eerder dan wanneer jij via je company pagina je product zelf aanprijst. Daarbij komt dat content van mensen meestal voorrang krijgt op de tijdlijnen boven (organische) content van bedrijfsaccounts. Met een medewerker engagement oplossing kun je gemakkelijk content klaar zetten voor jouw medewerkers. Probeer het vrijblijvend 3 maanden gratis uit.

Wil jij nu ook werk maken van de online aanwezigheid van jouw merk? We helpen je graag met de inrichting van een effectief online eco-systeem, advies over slimmer gebruik, ondersteuning bij community groei of social advertising, het optimaliseren van het beeldmateriaal, etc. Of je kiest voor een abonnement waarbij wij je het online werk uit handen nemen. 

lees ook:

Influencers en de corona crisis

Het komt nu aan op anderhalve meter, veerkracht en online vaardigheden

Jouw medewerkers kunnen en willen je nu helpen!