Afgelopen dinsdag was een belangrijke mijlpaal van onze intelligente lockdown. We waren allemaal benieuwd of de corona uitbraak al enigszins onder controle kwam en vooral of de maatregelen versoepeld zouden worden. Een klein beetje dus… De scholen gaan weer beginnen en kinderen krijgen meer ruimte om te sporten en te spelen, tandartsen mogen weer opstarten. Maar voor horeca, evenementen, kappers en vele anderen is er een verlenging gekomen. En iedereen is gevraagd alvast voor te bereiden op de anderhalvemetersamenleving.
Voor ons team is deze manier van werken nog wel vol te houden. We zijn nog steeds allemaal gezond en we zijn er inmiddels aan gewend elkaar ’s ochtends via Skype te zien en te horen. Ons werk is online, dus zolang de wifi goed werkt, kunnen wij verder. Zodra het weer verantwoord is dat wij op kantoor werken hebben, wij onze anderhalve meter maatregelen genomen. De bureaus staan inmiddels al iets anders opgesteld. We checken nog in hoeverre we andere beschermingsmaatregelen nodig hebben zoals kuchschermen en vloerstickers.
Uitdagende tijden voor personen en bedrijven
Voor ons werk en ons team is het natuurlijk niet leuk op deze manier maar we begrijpen dat we boffen. Zolang al onze klanten het ook volhouden, komt het met ons waarschijnlijk goed. Fingers crossed. Maar er zijn zoveel mensen en ondernemingen die nu direct slachtoffer zijn. Doordat zij zelf of hun naasten ziek worden door het coronavirus, ze in een schrijnende thuissituatie zitten of hun onderneming volledig is stilgelegd. Laten we hopen dat met de teruglopende ziektegevallen, de start van de scholen en de kleine versoepeling het persoonlijk leed een klein beetje minder wordt. Zakelijk zal dit helaas nog wel enige tijd duren.
Het komt nu aan op anderhalve meter, veerkracht en online
We hebben respect voor ondernemers die het roer durven om te gooien en nieuwe uitdagingen aangaan. Zo maakt onze relatie Goos Reclamemakers doorgaans de mooiste ontwerpen en reclameproducten voor de meest uiteenlopende bedrijven. Maar ook voor hen geldt dat door de coronamaatregelen menukaarten en promotiematerialen voor beurzen en evenementen even niet meer relevant zijn. Zij hebben binnen no time een volledige reeks Coronabeschermingssmiddelen ontwikkeld die alle bedrijven, sportverenigingen, gemeenten, etc. gaan helpen om de strijd met het coronavirus aan te gaan en invulling te geven aan de anderhalve meter samenleving. Heb jij balie- of kuchschermen, vloerstickers, afhaalflipovers of protocolborden of -banners nodig? Kijk dan even op wijbestrijdencorona.nl
Veerkracht zien we gelukkig ook bij veel andere ondernemers waar wij voor werken. Een opleidingsinstituut dat van klassikaal naar online onderwijs gaat, een zelfstandig kok die een snelgroeiende maaltijdservice start, etc. En ook buiten onze klantenkring bruist het in ieder geval in Rotterdam van de nieuwe en mooie initiatieven. Denk maar eens aan Ahoy Rotterdam dat in plaats van aan artiesten en gasten voor het Eurovisie Songfestival opeens gereed staat om onderdak te bieden aan Coronapatienten. Die veerkracht brengt nieuwe energie en nieuwe ideeën. Het goede nieuws… er zullen vast veel van die goede ideeën en van die energie blijven na deze crisis.
Een ding is zeker, deze tijd geeft ook een boost aan onze online vaardigheden en ons social media gebruik. We besteden niet alleen veel meer tijd online, we zitten ook veel vaker op social media. Onderzoeksbureau GfK onderzocht hoe we onze online tijd besteden in het eerste kwartaal van dit jaar tot aan de Corona-uitbraak (tot 15 maart) en gedurende de tweede helft van maart (de eerste 2 weken van de Coronacrisis). Naast informatie over nieuws, gezondheid en overheidsdiensten waren social media kanalen favoriet. Grappig om te zien dat dating sites opeens populair werden. Begrijpelijk is dat naar reizen, auto’s en verzekeringen minder werd gezocht.
Wij zijn benieuwd hoe deze trends zich in de komende tijd gaan ontwikkelen. We houden je op de hoogte. Ondertussen, blijf gezond, veerkrachtig en online!