Dagboek

Hashtags vind je op Twitter, Instagram, LinkedIn en op Tiktok, maar ze worden niet overal precies hetzelfde gebruikt.

Twitter

Twitter was het eerste social media kanaal waar de hashtag verscheen. Voornamelijk om onderwerpen makkelijk vindbaar te maken; door op een hashtag te zoeken krijg je alle Tweets die deze hashtag hebben te zien.
Ondertussen is dat niet meer echt nodig, je kunt op Twitter ook zoeken zonder hashtag. Toch kan het handig zijn, bijvoorbeeld als je een event organiseert of bijwoont, of online/op tv een event volgt. Veel evenementen gebruiken een eigen hashtag en zo kun je tweets met nieuws, of commentaar van medebezoekers makkelijk terugvinden. Denk hierbij aan de speciale hashtags voor het Eurovisie Songfestival of voor sport zoals de Olympische Spelen of het WK Voetbal. Organiseert jouw bedrijf een event, dan is het een goed idee om een eigen hashtag te maken en die te delen met bezoekers/deelnemers.

LinkedIn

Op LinkedIn kun je sinds 2018 ook hashtags aan je bericht toevoegen. Dit is belangrijk als je wilt dat jouw berichten gevonden worden door relevante contacten.
LinkedIn adviseert 3 hashtags per bericht, waarvan er twee te maken hebben met de inhoud/branche en 1 niche hashtag: iets specifieks voor jouw bedrijf of organisatie.
Lollige of ‘emotie’ hashtags zoals #happyweekend of #TGIF, die op andere socials gebruikt worden,  worden op LinkedIn minder gewaardeerd.

TikTok

TikTok is de nieuwste in het rijtje van kanalen waar hashtags worden gebruikt. Op TikTok is het heel belangrijk om korte, bondige – en uiteraard relevante – hashtags te gebruiken. Jouw hashtags worden op TikTok namelijk niet alleen gebruikt om in de zoektermen naar boven te komen, maar TikToks eigen algoritme gebruikt ze ook om te bepalen aan wie ze jouw video laten zien!  TikTok adviseert om 3 tot 5 hashtags te gebruiken.

Instagram

Instagram en hashtags: daar is heel wat over te vertellen!
Adam Asari, het hoofd van Instagram legt uit, dat je hashtags als een hulpmiddel gebruikt om context te bieden over jouw berichten aan diegene die ze bekijkt.
Hashtags zijn een tool, welke je gebruikt om jouw content te laten categoriseren door het algoritme. Op die manier help je Instagram begrijpen waar jouw post over gaat. En, als Instagram dit beter begrijpt kan het algoritme er voor zorgen dat jouw post gepusht wordt bij mensen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in dat onderwerp.

Hashtags op Instagram zijn de laatste tijd steeds belangrijker geworden en enorm veranderd. Instagram laat namelijk steeds meer suggestieve content zien op de Reels tab, explore page en zelfs in jouw eigen feed. Daarom is het belangrijk dat jouw content terechtkomt bij de mensen die hier interesse in hebben.

Tips!
  • Vind nieuwe en relevante hashtags.
    Ga niet zo maar hashtags onder een post plaatsen als de post daar niet over gaat. Ze moeten relevant zijn en moeten de inhoud van je post ondersteunen.
  • De hoeveelheid hashtags
    Gebruik niet te veel hashtags. Je mag er max 30 gebruiken maar Instagram heeft zelf ook gezegd dat 3-5 hashtags vaak genoeg is. Zo zou Instagram nauwkeuriger kunnen categoriseren. Dit staat echter niet vast. Dus als jij er achter komt door te testen dat 10 hashtags beter werken voor jouw account, dan moet je hier vooral mee door gaan. Blijf testen en kijk wat werkt voor jou.
  • Kijk wat voor hashtags jouw volgers gebruiken en gebruik die zelf ook
    Deze tip spreekt erg voor zich zelf. Als jouw volgers bepaalde hashtags gebruiken en jij gebruikt ze ook dan komt jou content sneller terecht bij jouw volgers.
  • En als laatste: gebruik een mix van bekende/populaire hashtags én hashtags die te maken hebben met jouw niche die allemaal relevant zijn. Irrelevante hashtags gebruiken heeft namelijk geen zin, omdat dan jouw content bij de verkeerde doelgroep terecht komt. Ook het bedenken van eigen, originele hashtags kan heel goed werken en voor dat je het weet gaat jouw hashtag viraal!
Bonus tip

Dit waren een aantal tips om jou te helpen de juiste hashtag-strategie aan te nemen. Als bonus tip raden wij je aan onze hashtag infographic te downloaden.
Hier staan op één pagina alle belangrijkste regels die je moet aanhouden wanneer je een hashtag gebruikt.
Mocht je hier nog vragen over hebben, stuur ons dan een berichtje, wij helpen je graag verder!