Dagboek

Een Twitter Chat kan je helpen om je Twitter engagement en bereik te vergroten. Een Twitter Chat is een interactieve conversatie via Twitter op een vooraf bepaald en aangekondigd moment en met gebruik van een vooraf gekozen en gecommuniceerde hashtag (#).

Twitter Chats gaan over één onderwerp en zijn een uitstekende manier om te netwerken met klanten, je bereik te vergroten, kennis te delen en informatie over bijvoorbeeld je product of ander branch gerelateerd nieuws te delen. En het goede nieuws is je hebt geen trendy locatie, geen dure catering, etc. nodig om een levendige discussie op gang te krijgen! Er zijn dus nauwelijks kosten aan verbonden, alleen wat organisatie. Om het beste uit je Twitter Chat te halen is het wel belangrijk dat je de volgende 5 zaken goed geregeld hebt:

  • Gebruik het juiste Twitter account. Beschik je over een persoonlijk en zakelijk Twitter account, denk dan na welk het meest geschikt is voor de chat. Het zakelijke account ligt voor de hand maar als het om authenticiteit en thought leadership gaat kan een persoonlijk account (van jou, van een senior executive of een autoriteit binnen jouw branche) beter zijn.
  • Net als bij een feest of bijeenkomst kies je een thema voor je Twitter Chat. Dat hoeft niet eens direct business gerelateerd te zijn als je maar kiest voor een bepaalde focus.
  • Kies een passende #hashtag. Daarmee maak je het voor de deelnemers gemakkelijker om te volgen wat er besproken wordt.
  • Nodig je volgers uit! Hoe interessant en aantrekkelijk je je Twitter Chat ook maakt… niemand kan deelnemen zonder te weten wanneer het plaats vindt. Promoot je Twitter Chat via direct mail, je blog, je website, je Facebook pagina en natuurlijk via je Twitter account! Vergeet niet de Chat naam, de #hashtag, de tijd en datum te noemen in iedere post die je over je Twitter Chat plaatst!
  • Kies een Chat stijl en tijdsduur. Je kunt een enkele vraag stellen of een stelling posten en vragen of mensen er op reageren gedurende een bepaalde tijd. Je kunt ook een breed onderwerp kiezen en iedereen uitnodigen voor een vrije conversatie. Die keuze hangt vooral af van jouw bedrijf en de deelnemers. Het is wel belangrijk om een officiële eindtijd vast te leggen zodat de deelnemers de tijd waarin ze meelezen en –praten kunnen blokkeren.

Het is bewezen dat Tweets buzz en engagement stimuleren. Daarnaast helpt een Twitter Chat om jou toegankelijker en authentieker te maken en een zekere status van thought leadership op te bouwen.