DagboekFacebook logo

Gebruik Facebook voor prijsvragen, etc. Je kunt er als bedrijf bijna niet meer omheen. Facebook is wereldwijd het meest gebruikte social netwerk. Facebook is goed te gebruiken als branding of customer engagement tool en het kan ook goed helpen bij acquisitie.

 

De praktijk wijst uit dat veel fans via Facebook nog graag toegang krijgen tot speciale aanbiedingen, exclusieve informatie of prijsvragen etc. via Facebook. Helaas de ‘like & win’ of ‘deel & win’ acties mogen sinds kort niet meer van Facebook.

 

Toch kun je nog een heleboel leuke acties doen via Facebook die zeker helpen om je Facebook fanbase te helpen groeien en je prijsvraag succesvol te maken. En die hoeven helemaal niet zoveel af te wijken van de prijsvragen in de ‘offline wereld’ Prijsvragen waarbij fans een slagzin moeten afmaken, een antwoord op een vraag moeten geven, een keuze moeten maken uit een aantal alternatieven (bijv. foto’s), een foto moeten uploaden, er is nog van alles mogelijk. Er zijn tal van leuke Facebook apps van derde partijen die een en ander voor je kunnen faciliteren.

 

We geven je een aantal dingen om aan te denken:

• Gebruik Facebook NIET als direct hosting platform voor je prijsvraag. Zodra je de like, deel of reageer knop als stem button gebruikt handel je in strijd met de regels die Facebook heeft vastgesteld.

• Gebruik evt. een derde partij (een gekwalificeerde Facebook App) om je prijsvraag te administreren. Wanneer een derde partij de stemmen, commentaren, inschrijvingen, etc. verzameld kun jij je prijsvraag promoten op Facebook.

• Benader geen winnaars via Facebook. Wist je dat geen direct messages, chats of postings op de tijdlijn van de winnaar mag plaatsen? Dat is tegen de regels van Facebook.

• Zorg dat je een volledig bericht over je prijsvraag plaatst. Om wettelijk ok te zijn moet je een statement plaatsen dat jouw promotie niet gesponsord, aanbevolen, geadministreerd door of gerelateerd is aan Facebook.

• Kies niet zomaar een fan voor een loterij….. Daarmee gebruik je Facebook als de database voor deelnemers en dat mag niet.

• Volg op met de deelnemers als de prijsvraag voorbij is. Dat mag zoals gezegd is niet via Facebook maar wel via de externe partij beschik je waarschijnlijk over de contact informatie (email, adres of telefoonnummer) waarop je de niet-winnaars toch kunt benaderen.

 

Verder moet je er natuurlijk voor zorgen dat je prijsvraag goed getimed, relevant, uniek en aantrekkelijk voor jouw business is. Als dat niet voorelkaar is gaat het zeker niet lukken.