Dagboekgroep jonge mensen met smartphones

Laten we gewoon eerlijk zijn: Twitter is lange tijd hét social media platform geweest van de oudere jongeren. Voor (politieke) discussies en breaking news. Daar is op zich natuurlijk niets mis mee, maar het maakte het een wat lastiger medium voor de zakelijke social media gebruiker die een doepgroep wil bereiken over een product of dienst.

Generatie Z

Onlangs kwam Twitter echter met verrassende cijfers: bijna de helft van de Tweets tussen mei 2020 en mei 2021 was van Twitteraars van tussen de 16 en 24 jaar oud. Cijfers die niet veel mensen hebben zien aankomen.

Generatie Z, geboren tussen midden 1990 en 2010 is de eerste generatie die opgroeit met internet en social media. Oftewel de zogenaamde ‘digital natives’. Zij hebben de wereld zonder computers en smartphone nooit gekend. Dat wil overigens niet zeggen dat ze allemaal van nature even handig zijn met social media en/of internet, maar zij gaan er wel anders mee om dan de generaties vóór hen.

Zo ontdekte Twitter dat de jonge gebruikers voornamelijk naar Twitter komen voor nieuws over merken en organisaties waar ze interesse in hebben. 70% van deze doelgroep wil weten hoe merken omgaan met o.a. sociale en maatschappelijke onderwerpen en gaan discussies hierover niet uit de weg.

Kortom, merken en diensten: zij houden u in de gaten en zijn niet bang om hun (ongezouten) kritiek te tweeten!

Is dit goed nieuws?

Jazeker! Dit biedt natuurlijk kansen voor bedrijven en merken met een jonge doelgroep om Twitter in te zetten. Met Tweets die jongeren aanspreken, dus heel andere berichten dan je op Facebook en Instagram zet. Meer aandacht voor de maatschappelijke onderwerpen, het klimaat, het milieu. Met andere woorden, je pakt de Twitteraars niet in met een filter over een foto en een hippe caption. Jouw Tweets zullen ergens over moeten gaan wil je de (juiste) aandacht krijgen. En dat is misschien nog een uitdaging.

Lastig om jouw doelgroep te vinden op de verschillende social media accounts? Wij kunnen je helpen! En natuurlijk ook met het opzetten, beheren en de contentplanning op al die accounts. Neem gerust contact met ons op.