Dagboek

Wil jij tot 8 x meer bereik, hogere conversie op leads, tot wel 20% besparen op wervingskosten voor nieuwe medewerkers, zichtbaarder worden in de markt en toch je marketingkosten beperkt houden?  Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn….  Toch zien we bij onze klanten dat het mogelijk is. Hoe? Door het inzetten van Employee Advocacy met de best mogelijke ambassadeurs; nl. je medewerkers (en vrijwilligers).

Employee Advocacy is het betrekken van je medewerkers bij het verspreiden van content via hun social media kanalen. Waarom?  Omdat jouw medewerkers een relevant social netwerk hebben. Daarnaast is zo’n persoon die je direct kent, veel betrouwbaarder dan een merk dat communiceert, of een CEO die je misschien helemaal niet kent. 

Voordelen voor de medewerker

Ook voor de werknemer zelf zijn er veel voordelen om mee te doen aan een employee advocacy programma;

  • Uit onderzoek blijkt dat 86% van de collega’s die deelnemen aan een ‘employee advocacyprogramma’ aangeeft dat dit een positief effect heeft op zijn of haar carrière.

  • Je wordt herkend als expert of vertrouwenspersoon in jouw netwerk

  • Sales collega’s zijn 4 x zo succesvol 

  • Een collega krijgt veel meer bereik en interactie op zijn posts 

Hoe werkt het?

Vanuit de contentstrategie van jouw merk of bedrijf bepaal je welke content voor de medewerkers en hun volgers relevant zijn om te delen en hoe ze bijdragen aan het behalen van jouw marketing doelstellingen. Dan moet je natuurlijk kijken welke medewerkers – vergeet daarbij het management niet – die content via hun social media kanalen willen delen. Veel medewerkers willen namelijk best content delen maar weten niet goed wat ze moeten posten, hoe ze dat het beste doen, vinden berichtjes schrijven lastig, beschikken niet over het juiste plaatje, etc. Kortom voor je het weet kost het hen veel tijd en gedoe en daar hebben ze geen zin in. Daar kun je hen met een employee advocacy platform mee helpen. Je zet de content klaar om te delen, met één klik. Geheel vrijblijvend, de medewerker bepaalt zelf of, wanneer en hoe hij het bericht via zijn LinkedIn, Facebook, Twitter, Insta of Whatsapp deelt. 
Zo’n berichtje verschijnt op zijn profielpagina als eigen bijdrage, daardoor is het bereik vele malen groter dan een gedeeld bericht van de corporate pagina. En …. het is authentieker, hij/zij vertelt het namelijk zelf aan zijn/haar volgers. 

Resultaten

We begonnen dit artikel met een aantal voorbeelden van resultaten. Die resultaten zijn namelijk heel goed meetbaar! Als je met employee advocacy gaat werken is het goed om je doelstellingen vooraf te bepalen en maandelijks te meten. Dat kan op verschillende manieren, via het dashboard in het platform maar ook via bijvoorbeeld Google Analytics. 

Zeer geschikt voor wederverkopers of partners

Heb jij een product dat door wederverkopers/partners geleverd en/of onderhouden wordt? Daar is dit platform bij uitstek geschikt voor. Je helpt hen ermee bijvoorbeeld bij de introductie van nieuwe producten of het communiceren over de USP’s van je product of merk. 

Probeer 3 maanden gratis

Wil je ervaren of Employee Advocacy iets voor jouw organisatie is? Je kunt het platform 3 maanden gratis uitproberen. Vraag meteen zo’n proeflicentie aan!