Elk jaar eind januari komt Newcom met het nationale social media onderzoek. Ook dit jaar hebben ze weer een steekproef gedaan bij ruim 7000 respondenten die een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking zijn van 15 jaar en ouder. We delen de belangrijkste conclusies met je:
1. Social Media wordt weer meer gebruikt dan vorig jaar
In 2016 gebruikten we in Nederland gemiddeld 3,3 social media platforms, inmiddels is dat gestegen naar 4,4. Op gemiddeld 2,4 platforms zijn we dagelijks te vinden. Het totaal aantal gebruikers van 15 jaar en ouder op social media is gestegen naar 14,1 miljoen. Met name de leeftijdsgroepen vanaf 40 jaar zijn meer social media gaan gebruiken, alhoewel de leeftijdsgroepen tussen 15 en 39 nog steeds het meest actief zijn. Alle leeftijdsgroepen besteedden het afgelopen jaar weer meer tijd op social media, het totaal komt neer op 114 minuten per dag!
2. Twitter en Facebook verliezen gebruikers, TikTok en Instagram groeien sterk
Whatsapp is in ons land nog altijd het social media kanaal met de meeste gebruikers en dat aantal is afgelopen jaar met 7% gegroeid tot meer dan 13 miljoen! YouTube is het afgelopen jaar ook met 7% gegroeid en heeft nu ongeveer evenveel gebruikers als Facebook; 9,9 miljoen. Facebook en Twitter hebben het afgelopen jaar ieder bijna een half miljoen gebruikers verloren. De grootste groei heeft Instagram doorgemaakt, zij kregen ruim 1,1 miljoen nieuwe gebruikers en hebben nu in totaal 7,8 miljoen gebruikers in Nederland. Ook TikTok is hard gegroeid met ruim 1 miljoen nieuwe gebruikers en heeft in totaal nu 4 miljoen gebruikers. Ook Snapchat is flink gegroeid.
3. Dagelijks gebruik groeit vooral bij Whatsapp, Instagram, TikTok en Snapchat
Het dagelijks gebruik van Whatsapp staat op eenzame hoogte. Facebook staat nog steeds op de tweede plaats als het gaat om dagelijks gebruik maar ziet in het afgelopen jaar een daling van 4%. Het dagelijks gebruik van Instagram nam toe met 18%, van Snapchat met 30% en van TikTok met maar liefst 54%! Nieuw in de top 10 is BeReal; zo’n 0,8 miljoen Nederlanders gebruiken dit kanaal dagelijks.
4. Waar liggen de verschuivingen?
De daling in Facebookgebruikers is vooral in de leeftijdscategorie van 15 t/m 29 jaar. Ook hebben meer mannen dan vrouwen het platform verlaten. Twitter verliest vooral hoogopgeleide vrouwen van 20 t/m 39 jaar. Tieners stoppen met Facebook omdat ze een ander platform leuker vinden of omdat hun leeftijdsgenoten zich verplaatsen. Dertigers en veertigers die afhaken bij Facebook doen dat vooral omdat ze vinden dat het te weinig oplevert en teveel tijd kost. Bij 55plussers wordt vaak als reden opgegeven dat ze (de berichten op) Facebook te weinig vertrouwen. Bij Twitter zegt 34% dat ze een ander platform leuker vinden. Mensen vinden dat het te weinig oplevert en dat ze zich er niet meer thuis voelen. Tieners en twintigers maken wat minder dagelijks gebruik van Facebook en Instagram en vaker van Snapchat en TikTok. Het dagelijks gebruik van Instagram loopt terug onder de 25 jaar en groeit vooral bij oudere leeftijdsgroepen. TikTok groeit het sterkst onder 40plussers maar ook bij twintigers en jonge dertigers. BeReal doet het vooral goed onder tieners en vroege twintigers.
Tot Slot
Het is goed te weten waar je doelgroep actief is. Daarnaast is er ook nog veel te vertellen over hoe je je doelgroep op de verschillende online kanalen het beste bereikt. Ieder kanaal heeft nieuwe contentvormen en sommige van die contentvormen doen het beter dan andere. Wil je alle details van het onderzoek lezen? Kijk dan op de website van newcom. Wil je eens met ons sparren over waar je jouw doelgroep kunt vinden en hoe je ze het best kunt bereiken? Neem dan contact met ons op!