SXSW

Bewust en onbewust gebruiken bedrijven content (vaak beelden) die ze online of op straat vinden in hun uitingen. Ze weten wel dat de auteursrechten bij de makers van die beelden liggen maar ze weten ook dat het voor artiesten of contentmakers niet altijd gemakkelijk is om te gaan procederen. Ook de wet is niet echt in het voordeel van de contentmakers.
Wij luisterden vanmiddag naar (straat)artiesten Ahorn Sniffs Glue, Jillian Mayer en Lucas Levey en naar advocaat en copyright & trademark specialist Andrew Gerber. In praktijkt blijkt dit voor de artiesten een lastige kwestie. Maar wees eerlijk, als jij ergens voor werkt vind je het toch ook normaal dat je ervoor betaald wordt?

 

Content makers kunnen wat maatregelen treffen. Zoals het registreren van hun beelden op http://copyright.gov/eco Ook het vermelden van © helpt. En als het mogelijk is een advocaat inschakelen en een rechtszaak starten wanneer beelden oneigenlijk worden gebruikt. In ieder geval gedurende de looptijd van die rechtszaak lijkt dat extra bescherming voor de content creator op te leveren.

.

Tip voor bedrijven die beeldmateriaal nodig hebben…. Google heeft een speciale zoekfunctie voor rechtenvrij beeldmateriaal en er zijn ook stock foto sites waar rechtenvrij beeld materiaal te vinden is.

NB de afbeelding die we hier gebruikt hebben is van de SXSW website… het is niet bekend of deze rechtenvrij is.