Dit jaar was er tijdens SXSW voor het eerst een aparte track over ‘food’; #Southbites. Niet verwonderlijk want er zijn enorme communities rondom Foodbloggers en op Instagram ontstaan die dagelijks en uitsluitend over food spreken. De beleving van eten en drinken levert prachtige beelden en verhalen op. Storytelling is dan ook waar het vooral om draait binnen #Southbites.
Wij hebben een tweetal keynotes bijgewoond. De eerste van Eileen en Michael Chiarello, het echtpaar dat samen een duurzame boerderij met wijngaard en een restaurant runnen. Bij hen spitst de beleving zich volledig toe op pure producten, vers van het land en op authentieke wijze bereiden van de gerechten. Michael Chiarello, Italiaan van afkomst schetst hoe zijn moeder hem leerde aardappels schillen, pasta maken etc. en hoe op traditionele wijze de heerlijkste gerechten op tafel komen. Je krijgt er trek van. Zijn vrouw vertelt hoe ze haar kinderen maar ook de kinderen van hun gasten leert hoe groenten groeien en laat ze dat voelen, ruiken en proeven. Prachtige verhalen die ze mooi in beeld hebben gebracht en waarbij ze ingaan op de smaakbeleving.
De andere sessie was het verhaal van Jessamyn Rodriguez en de Hot Bread Kitchen. Ook daar wordt gebruik gemaakt van pure producten en authentieke productie methodes maar hét verhaal gaat in dit geval over de medewerkers van het bedrijf. Hot Bread Kitchen is namelijk een sociaal maatschappelijk project waar etnische vrouwen een kans op werk en opleiding krijgen. Zoals Jessamyn zelf zegt: de Hot Bread Kitchen is eigenlijk de United Nations voor brood…. Etnische vrouwen krijgen een opleiding (het bakken van brood maar ook een cursus Engels) en een kans op een volwaardige plek in de maatschappij. Jessamyn pleit er ook voor dat in alle food blogs en items niet alleen aandacht aan de boer die de producten levert of de chefkok die de gerechten bereid maar ook aan de bordenwasser in de keuken. Wat is zijn/haar verhaal….
Wat wij ervan geleerd hebben is dat het voor food leveranciers, restaurants, etc. steeds belangrijker wordt om het verhaal voor elkaar te hebben, compleet met mooie beelden. Met de keuze van de juiste online platformen en de juiste vertaling van de content naar die platformen via de juiste influencers kan de foodbeleving zomaar een enorme vlucht nemen….