Facebook heeft op de F8 conferentie een aantal drastische wijzigingen aangekondigd. Wat zijn die wijzigingen en wat betekenen deze voor jouw zakelijke Facebook pagina?
De focus komt te liggen op groepen en evenementen; The Future is private
Mensen gebruiken Facebook meer en meer voor interactie in groepen. Veel van deze groepen zijn ‘privé’, met andere woorden: je praat niet meer zichtbaar tegen de hele wereld, maar alleen met leden van die groepen. Je berichten in deze groepen komen niet op je tijdslijn, iets waar men steeds vaker behoeft aan heeft: privé communicatie.
Er komt waarschijnlijk een optie om in groepen anoniem te posten en reageren. Denk bijvoorbeeld aan patiënten-verenigingen etc. , waarin je advies wilt vragen of geven, zonder dat iedereen die je kent dat ook leest. Sommige zaken hoef je nou eenmaal niet aan de grote klok te hangen, maar wil je misschien wel bespreken. Zoals Mark Zuckerberg zei “the future is private’
Evenementen worden ook steeds vaker gebruikt, o.a. om te zien wat er bij jou in de buurt te doen is. Facebook wil nog altijd mensen verbinden met elkaar en vooral in je eigen buurt, dorp of stad. Evenementen zijn hiervoor onmisbaar.
De tijdslijn, newsfeed, gaat niet weg. Natuurlijk kun je nog gewoon blijven posten! Ook al ziet Facebook dit soort posts steeds minder worden, zakelijk gezien is de newsfeed voor Facebook belangrijk, zij halen hier immers de data vandaan om Facebookgebruikers te voorzien van de juiste advertenties! En ze hebben de advertentie inkomsten nog steeds nodig!
Waarschijnlijk zal de newsfeed een minder prominente rol gaan spelen in de Facebook app en op de desktop versie.
Wat betekent dit voor jouw zakelijke Facebook pagina?
Het betekent in elk geval niet dat je die maar moet opdoeken! Posts van zakelijke pagina’s komen nog altijd in de newsfeed, maar de zichtbaarheid zal wel iets afnemen – iets wat overigens al een jaar of twee aan de gang is. Door regelmatig te blijven posten én te zorgen dat jouw berichten gedeeld worden blijf je zichtbaar. En tja, je ontkomt eigenlijk niet meer aan betaalde advertenties zo nu en dan.
Tijdlijn berichten van je vrienden krijgen voorrang op (organische) berichten op bedrijfspagina’s. Voor wat betreft het laten delen van jouw berichten via de tijdlijnen van jouw medewerkers: daar hebben wij de handige Medewerkers Engagement Tool voor. I mmers Employee Advocacy is dé manier om jouw corporate boodschap te laten overbrengen. Meer informatie hierover vind je in deze blog.
Het gebruik van evenementen op Facebook, dat raden wij ieder bedrijf of organisatie aan. We hebben hier zelfs al 10 redenen om events te gebruiken voor je op een rijtje gezet!
Behalve deze twee, vrij grote, wijzigingen krijgt Facebook op de desktop een facelift: minder blauw en meer wit. Lekker fris en overzichtelijk!
Hulp nodig bij het opzetten of up to date maken en houden van jouw zakelijke Facebookpagina, of wil je informatie over onze Medewerker Engagement Tool? Neem dan gerust contact met ons op!