Dagboek

In een deze week gepubliceerde blogpost, maakt Facebook bekend dat zij af willen van posts die expliciet oproepen tot liken en het delen van een bericht, Ook het vragen om vrienden te taggen en vragen om comments gaat voortaan worden afgestraft.

Deze zogenaamde engagement-baits, je kent ze vast wel: ‘tag een vriend die dit kan gebruiken’, ‘zeg ja als je ook een Ram bent’, zijn een doorn in het oog van veel Facebook gebruikers en daarom zet Facebook ‘machine learning’ in om er vanaf te komen.

Hoe werkt dat?

Je kunt natuurlijk gewoon doorgaan met dit soort posts, maar door de aangepaste algoritmen – die de machine learning software in werking zet –  zullen deze posts een steeds minder groot bereik krijgen, en uiteindelijk zullen ook je ‘gewone’ posts uit de newsfeeds verdwijnen.

 

Wat houdt het in voor je zakelijke Facebook pagina?

Het is  beter om vanaf nu geen expliciete oproepen tot liken, delen, taggen en comments te plaatsen! Je zult creatiever moeten zijn in het opstellen van je posts, en moeten zorgen dat jouw content interessant genoeg is om te reageren, te delen of te liken  zonder dat je hoeft te vragen om engagement.

Lastig?

Misschien wel! Maar het is ook een mooie uitdaging voor 2018! Relevante, interessante content waar jouw volgers iets aan hebben en die zorgt voor het bereik wat je wilt!

Uitzonderingen

Posts zoals oproepen tot het delen bij een vermissing, het vragen om advies of aanbevelingen zoals reistips etc. en fondsenwerving voor goede doelen mogen nog wel!

Hulp nodig met content op Facebook of andere social media kanalen? Ik kan je helpen! Neem gerust contact met mij op!