Het was, tot voor kort, onmogelijk om op Facebook de zogeheten ‘animated GIFs’ te posten. GIFS (afkorting voor Graphic Interchange Format) zijn bewegende plaatjes, in een ‘loop’, vaak zijn het lollige fragmentjes uit videos en ze zijn razend populair op sites als Tumblr, Reddit en allerlei forums. GIFS worden vaak gebruikt in of als comment, om een emotie of gevoel uit te drukken. Eigenlijk net als de smileys en emojis.
Facebook was er nooit een echte fan van, om diverse redenen. Technisch kan het voor een gebruiker bijvoorbeeld traag worden om alles te laden (oudere browsers houden niet van GIFs) en ook niet onbelangrijk: voor iedere gebruiker die een GIF helemaal geweldig vindt, is er ook iemand die ze verafschuwt vanwege de bewegende, repetitieve beelden.
Sinds 2 maanden laat Facebook GIFS toe, maar niet op autoplay. Je zult dus als gebruiker zelf op play moeten klikken om de animatie te starten en je kunt ze ook niet direct uploaden zoals een video of foto, maar het kan alleen met een link.
Bedrijfspagina’s kunnen ook GIFS gaan gebruiken, dit wordt momenteel mondjesmaat uitgerold, én uitsluitend in (betaalde) promoted posts. Niet in de advertenties aan de zijkant, die zijn daar te smal voor.
Goede ontwikkeling? We zullen het, zoals met veel nieuwe dingen, gaan zien! En als met zoveel gadgets: overdaad schaadt! Een incidentele GIF hier en daar kan leuk zijn en berichten en comments zeker aantrekkelijker maken, een hele pagina vol kan al snel irritant worden.
Wist je dat het heel eenvoudig is om zelf een GIF uit een video te maken? In deze YouTube leer je het in 60 seconden!