Dagboek

Als SocialMediaMonteurs waren wij betrokken bij de communicatie van de Longines FEI Europese Kampioenschappen Springen, Dressuur en Para Dressuur Rotterdam 2019. Maar liefst 3 EK’s in één week en het grootste hippische internationale topsport evenement dat ooit in Rotterdam heeft plaatsgevonden. Van 19 t/m 25 augustus kwamen 220 ruiters uit 33 landen met hun allerbeste paarden naar het Kralingse Bos om Europese medailles en teamkwalificaties voor de Olympische Spelen in Tokyo volgend jaar te behalen. 

Wat komt er online bij zo’n evenement kijken?

Er waren al social media kanalen voor het CHIO Rotterdam dat jaarlijks in juni plaatsvindt. Die verschillende kanalen hadden ook al een flinke community van paardensportliefhebbers, Rotterdammers en zakelijke relaties. Een mooi begin dus. En een mooie kans voor CHIO Rotterdam want na de EK’s kunnen we met de flink gegroeide kanalen verder. We hebben de online kanalen voorzien van EK branding.

Met een activatie-programma dat in januari van start ging, vooral gericht op Rotterdamse doelgroepen kreeg de community en online zichtbaarheid van het evenement en de side events al vroeg dit jaar een boost. De uitbreiding van Werken als een Paard, het mini parcours dat langs Rotterdamse basisscholen trok en Tebbie, het iconische EK-paard hebben veel likes en selfies opgeleverd.

Daarnaast zijn we hard aan de slag gegaan om het evenement internationaal te boosten. Zoveel mogelijk berichten in Engels en Nederlands op alle online kanalen. 

Een nieuwe, speciale EK website moest belangstellenden zo snel mogelijk de juiste informatie verschaffen en enthousiast maken. Natuurlijk zijn er naast online middelen ook veel offline middelen ingezet. 

Piekmomenten

Begin april ging de ticket sales van start, een enorm piekmoment voor alle online kanalen. Met als resultaat een kick start van de kaartverkoop in de eerste 24 uur. In de periode daarna begint zich langzamerhand af te tekenen welke spring-, dressuur- en para dressuurruiters en -paarden de strijd aan zullen gaan in de Rotterdam en Para Dressuur arena. Met de steun van EK en Team NL ambassadeurs cq. influencers en een social media take over door een aantal  hoofdrolspelers op het 100 dagen moment hebben we flink wat online zichtbaarheid vooraf bewerkstelligd. 
De bekendmakingen van de teams van de verschillende landen, de opbouw, het entertainment en merchandise programma dat dit jaar op de speciale EK boulevard plaatsvond, waren belangrijke communicatiemomenten. 

Als het dan eindelijk zover is en de eerste paarden ‘fit to compete’ worden verklaard, gaat het verder in de hoogste versnelling. Net als bij het CHIO waren bij de EK’s de beelden van de vet check (de veterinaire keuring) goed voor heel veel views en likes! Daarmee beginnen zeven intensieve dagen met prachtige sport vol spanning en emotie. Daarbij was de FEI in de lead als het om de sport ging, maar van alle sfeer, emotie en beleving hebben we met een heel team online de mooie beelden en het verhaal van belangrijke momenten kunnen delen via social media kanalen, stories, nieuwsbrieven, website, etc. 

Resultaten

Inmiddels zit het evenement erop, zijn de kampioenstitels verdeeld en is in het Kralingse bos de rust weergekeerd.  Terugkijkend zijn we trots op de online resultaten:

  • het bereik en de engagement is enorm geweest via alle kanalen, de mooie nieuwe website is erg goed bezocht
  • de community op de verschillende kanalen is enorm gegroeid, op Instagram en Facebook zijn er alleen in de EK-maand augustus al meer dan 10.000 volgers toegevoegd aan de community  
  • door extra focus, ondersteund met social advertising, op de online kaartverkoop waren de tribunes tijdens de belangrijke dagen nagenoeg uitverkocht
  • veel media (hippisch en niet-hippisch) en (hippische) influencers hebben aandacht besteed aan deze EK’s via hun enorme community zodat het evenement echt overal zichtbaar was
  • de online nieuwsbrieven zijn erg goed gelezen en het aantal abonnees is enorm gegroeid

En het goede nieuws is, er is zoveel mooi beeldmateriaal gemaakt dat we nog heel lang de community kunnen laten nagenieten van dit mooie evenement… en een opmaat kunnen maken naar het ‘gewone’ CHIO Rotterdam in 2020. 

 

photo credits: Nils Boeser – EK media crew