Dagboek

In email en online marketing, wordt de term remarketing or ecommerce remarketing gebruikt als het gaat om de technieken, strategieën en meestal de geautomatiseerde email systemen die marketeers en online verkoopkanalen gebruiken om met de bezoekers van hun website in contact te komen die niet de gewenste actie nemen op de website (meestal degene die de bestelprocedure / winkelwagen afbreekt). Met andere woorden door remarketing technieken herstel je het contact met de bezoeker die weg is gegaan van je website zonder te bestellen en heb je een nieuwe kans om er alsnog een betalende klant van te maken. Het wordt ook wel conversie marketing genoemd.
Met remarketing bereik je dus mensen, door middel van advertenties, die eerder jouw website hebben bezocht. Je kunt aan een eerdere bezoeker bijvoorbeeld advertenties weergeven die speciaal voor deze bezoeker zijn aangepast, op basis het deel van jouw website dat ze hebben bezocht. En ze kunnen dan jouw advertenties bijvoorbeeld tegenkomen op Facebook, Twitter of terwijl ze aan het surfen zijn. Hoe doe je dat?

Remarketing tag toevoegen aan je website

Als je remarketing wilt gebruiken, voeg je de remarketing tag, een klein codefragmentje, toe aan alle of een aantal relevante pagina’s van jouw website. Veel sites hebben één gemeenschappelijke voettekst voor alle pagina’s. Als je de remarketing tag in deze voettekst plaatst, wordt deze voor de hele site gebruikt.

 

Remarketing lijsten

Als je de remarketing tag aan jouw site heeft toegevoegd, kan je remarketing lijsten maken voor elke gewenste pagina van de site. Je kan bijvoorbeeld een remarketing lijst maken voor bezoekers die naar jouw populairste productcategorie hebben gekeken. Als iemand die productcategorie bezoekt, wordt zijn of haar cookie id toegevoegd aan de remarketing lijst.

 

Remarketing campagnes opzetten

Op basis van die lijsten kun je vervolgens een campagne maken met een specifieke boodschap die alleen aan personen op de ‘Lijst met populaire categorieën’ wordt weergegeven via jouw advertentiekanaal. Mensen die niet op de lijst staan krijgen die boodschappen voor remarketing niet.

 

Slimmer segmenteren

Door de remarketing tag op alle pagina’s van je website te plaatsen, kan je gedetailleerdere doelgroepen ontwikkelen. Je kan bijvoorbeeld niet alleen lijsten voor je populairste productpagina’s maken, maar ook voor elk van je andere pagina’s, of voor je winkelwagen.