Dagboekfacebook

Mark Zuckerberg wil meer betekenisvolle sociale interactie, oftewel updates van vrienden en familie, in plaats van bedrijven. Dit liet hij weten in een Facebookpost afgelopen week. Het platform is ooit begonnen om mensen bij elkaar te brengen en contact met elkaar te houden. De Facebook-tijdlijnen zijn in de afgelopen jaren overvol geraakt met vooral berichten van (bedrijfs)pagina’s, waardoor persoonlijke berichten ondergesneeuwd raken. Daar wil Mark Zuckerberg de komende tijd iets aan gaan doen.

Wat verandert er voor jou en wat zijn de gevolgen?

Persoonlijke berichten krijgen in de komende maanden meer prioriteit en publieke content (posts van pagina’s) is straks minder vaak te zien op tijdlijnen. Het wordt dus moeilijker om op te vallen met jouw bedrijfspagina. Door deze verandering wordt het bereik van jouw bedrijfspagina kleiner, zal de ‘watch time’ van je video’s dalen en het aantal doorklikken naar je website afnemen.

Content moet voortaan meer gericht zijn op betekenisvolle sociale interactie. Maar let op: vragen om likes, shares, reacties en tags mag niet meer. Facebook straft “engagement bait” sinds kort hard af.

 

Hoe zien de kansen eruit?

Deze wijziging in het algoritme maakt adverteren interessant. Als je een post promoot, dan wordt deze geboost en wel vaker zichtbaar. Echter, bij promoted posts zijn er een aantal voorwaarden, hou je je daar niet aan, dan wordt het bereik minder of wordt de post zelfs afgekeurd. Hier vind je het Facebook-advertentiebeleid.

 

Ik snap dat jij je zorgen maakt!

Persoonlijke content wordt belangrijker dan postings op een bedrijfspagina. Ik snap dat je je zorgen maakt. Je gebruikt nu je Facebook-bedrijfspagina om jouw verhaal te delen en je community naar jouw website te lokken. En nu wordt het belangrijker dat mensen het verhaal vertellen. Gelukkig hebben wij daar een goed hulpmiddel voor. Met onze Medewerker Engagement Tool maak je het werknemers heel gemakkelijk om jouw corporate boodschap te delen via hun eigen persoonlijke pagina. Meer weten over deze tool? Lees er alles over op deze pagina.

Daarnaast zien wij dat LinkedIn zich warmloopt om een meer relevante rol voor bedrijven te spelen. De mogelijkheden voor (bedrijfs)pagina’s op LinkedIn breiden zich snel uit. Er wordt al getest met video op bedrijfspagina’s  en er komen nog meer ontwikkelingen aan.

Instagram groeit nog altijd razendsnel en ook de mogelijkheden van dit beeldplatform breiden zich snel uit. En … wij hebben Twitter nog lang niet opgegeven. De snelheid waarmee nieuws zich via dit medium verspreid, is nog altijd ongeëvenaard. Daarbij kun je, nu er 280 tekens mogelijk zijn, meer informatie in een Tweet verwerken.

Maar bovenal, zorg dat je je content deelt op de platformen waar jouw doelgroep die het liefst haalt. Een goed online eco-systeem en een consistente boodschap blijft jouw online succes garanderen.

 

Wat betekent dit voor jou?

De Facebook wijzigingen zullen in de komende maanden merkbaar worden. We helpen graag om je Facebook strategie af te stemmen op deze wijzigingen en te zorgen dat jij toch het maximale uit jouw online investeringen blijft halen. Maak een afspraak!