Voor jou gevonden!linkedin mijn naam is peter

Bijna driehonderd vrouwen hebben, sinds maandag 24 januari, op LinkedIn, hun voornaam veranderd in Peter. Met de actie ‘mijn naam is Peter’ vragen ze aandacht voor de ongelijke man-vrouwverdeling op de werkvloer.

Vrouwen ondervertegenwoordigd in besluitvormende posities

Het gaat om een actie die is opgezet door Branded U en WomenInc, twee organisaties die (zaken)vrouwen zichtbaarder willen maken.
“Wist jij dat er in Nederland meer CEO’s zijn die Peter heten dan CEO’s die vrouw zijn? Vrouwen zijn sterk ondervertegenwoordigd in besluitvormende posities en hebben hiermee een stuk minder invloed dan mannen. Tijd om hier verandering in te brengen,” aldus de organisatoren die het liefst zouden zien dat alle vrouwen tussen 24 en 28 januari hun naam veranderen.

De organisatoren baseren zich op onderzoek van managementscope uit 2020. Daarbij is gekeken naar de namen van de bazen van beursgenoteerde bedrijven. Maar ook in 2021 was het aandeel vrouwen op topposities nog beroerd.

Vrouwen 1-0 achter

Volgens Women Inc. heeft het zowel een culturele als systemische oorzaak. Allereerst staan vrouwen door gender-stereotypering al 1-0 achter. Over het algemeen wordt een goede leider omschreven als assertief en daadkrachtig, allebei typisch masculiene eigenschappen. Niet dat een vrouw die eigenschappen niet kan bezitten, maar uit onderzoek van prof. dr. Janka Stoker blijkt dat er vaak niet direct een link wordt gelegd tussen vrouw-zijn en het zijn van een goede leider.

Als tweede reden geeft Women Inc. dat de werk-zorg verdeling tussen mannen en vrouwen aardig scheef is, waardoor vrouwen minder de kans hebben om carrière te maken. ABN Amro onderzocht laatst wat het effect was als vrouwen en mannen evenveel zouden werken (laten we zeggen, vier dagen per week). En wat blijkt: niet alleen krijgen vrouwen meer kans op een baan in de hoogste laag van een bedrijf, ook het BBP gaat er flink op vooruit.

Akties op social media zijn niet nieuw, maar op LinkedIn komen ze niet vaak voor en dit is een originele manier om aandacht te vragen. Dus dames, ben je het ermee eens: verander dan je naam in Peter!

Voor jou gevonden op RTL Nieuws en Harpers Bazaar