SXSW

Mensen besteden tegenwoordig maandelijks meer geld aan entertaiment dan aan het onderhoud van hun auto. Ze kijken wat ze willen, op het moment dat het hen uitkomt en op het device dat hen op dat moment voorhanden of favoriet is.

Netflix weet waar jij het liefst naar kijkt, Spotify waar je het liefst naar luistert. Buzzfeed weet precies welke online berichten goed scoren. Het is inmiddels noodzakelijk dat aanbieders van nieuws en vooral entertainment de voorkeuren van hun kijkers, luisteraars en bezoekers kennen en weten wanneer en via welke platformen er geconsumeerd wordt.

Het is belangrijk dat aanbieders van nieuws en entertainment hun content op alle gebieden en op alle platformen aanbieden. Daarbij ook nog rekening houdend met user generated content. Kortom de traditionele TV-zenders moeten alle soorten content vertalen naar andere platformen en ook nog de content van anderen aggregeren.

De consument kiest! De aanbieder van de content moet zich verdiepen in de voorkeuren van de klant.
De mediaconsument is ook niet altijd meer tevreden met lineaire kanalen. Ze willen kunnen kiezen en een overzicht van het aanbod hebben. Ook ontstaat er een onderscheid tussen short form (max 2 minuten) en long form content met daarbijbehorende kanalen. Denk aan Snapchat, Instagram, Twitter, Vines voor short form content en andere kanalen voor long term content.
En dat is niet alles… met de komst van Internet of Things en connected cars krijgt media consumptie ook opeens een heel andere invulling dan de traditionele autoradio. En met zelfrijdende auto’s kun je zelfs rustig een filmpje kijken in de auto. Media aanbieders moeten een beleving gaan bedenken die past bij de timing en de stemming van de media consument. Er zijn al auto’s die daar heel ver in gaan, als je op vrijdagmiddag met mooi weer naar huis rijdt past de muziek zich bij jouw weekendstemming aan.

Het wordt belangrijk om de juiste content te ontwikkelen voor elk platform. Dat kan soms een aanpassing zijn van content en soms geheel nieuwe content. Het overgrote deel van de media consumenten kijken of luisteren voor ontspanning. Dat moeten we goed in de gaten houden. Daarnaast moeten we leren waar en wanneer ze hun content willen consumeren.

Kortom media aanbieders staan een uitdagende toekomst te wachten. Het wordt immers het kanaal van de mediaconsument.