Dagboek

Sponsoren  en grote adverteerders zetten tijdens deze Olympische Spelen stevig in op TikTok. Sowieso wordt er flink geadverteerd via de social kanalen, zo’n 9,9% meer dan vorig jaar…. Maar een recente Forrester studie geeft aan dat in ieder geval in de US 67% van de B2C marketeers aangeeft (meer) te adverteren op TikTok. Samsung en Visa hebben in deze periode wereldwijde campagnes lopen op TikTok.

Het gaat natuurlijk niet alleen om adverteren. We zien dat TikTok steeds meer ingezet wordt als online kanaal en dat het al lang niet meer jonge kinderen zijn die dansjes doen. Maar hoe actief zijn onze Team NL sporters eigenlijk op TikTok? In onze vorige blog zagen we dat 284 van de Team NL sporters actief zijn op Instagram, dat is zo’n 95%. Op TikTok vinden we actieve open kanalen voor slechts 126 sporters. Dat is nog niet de helft. Daar zitten overigens niet de privé kanalen van de sporters bij.

Top 10

Als we de top 10 (gebaseerd op het aantal volgers) bekijken zien we dat street dancer Keet Oldenuving de lijst aanvoert met 103.100 volgers. In de TikTok top 10 zien we dat vooral de hockeyers goed vertegenwoordigd zijn. In de Instagram top 10 prijkte Mathieu van der Poel met afstand bovenaan, op TikTok zien we veel MVDP accounts maar het is lastig om de ‘echte’ MVDP te herkennen. De pagina met 18.900 volgers lijkt een fanpage te zijn.

1. Keet Oldenbeuving (street) 103100
2. Abdi Nageeye (marathon) 47900
3. Kira Toussaint (100 m. rugslag) 19300
4. Mathieu van der Poel (wegrit) 18900
5. Pien Sanders (hockey) 18700
6. Jorrit Croon (hockey) 9044
7. Taymir Burnet (4x100m estafette) 8355
8. Harrie Lavreysen (teamsprint, keirin, sprint) 8110
9. Maria Verschoor (hockey) 7858
10. Sanne Wevers (turnen) 7447

NB deze aantallen volgers zijn gemeten op 29 juli, waarschijnlijk zijn er weer veel volgers bijgekomen

Bijna geen vinkjes

Het valt ons sowieso op dat de sporters op TikTok nauwelijks een vinkje hebben. Keet Oldenbeuving heeft een vinkje en TeamNL (met 47600 volgers) maar de meeste sporters hebben geen vinkje. Je ziet wel vaak de toevoeging .offical in de TikTok gebruikersnaam. Waarom geen vinkje? Het maakt het voor de fans een stuk gemakkelijker. Misschien komt het door de criteria die TikTok stelt… (per post minimaal 250 likes en 5 comments, minimaal 500-1000 volgers en een niet te hoog % volgend)

Waar is de bio

Wat ons ook opviel is dat er, anders dan op Instagram, is dat de meeste sporters hun bio niet echt hebben ingericht. Bij een aantal kom je hooguit een verwijzing naar hun Instagram account tegen. Ook dit maakt het niet makkelijker voor fans om hun favoriete sporter te vinden en te volgen. 

Goed voorbeeld TeamNL

TeamNL geeft overigens wel het goede voorbeeld. Het account wordt lekker actief gebruikt.

De synchroonzwemzusjes hebben voor TikTok dezelfde opzet als op Instagram gekozen, een gezamenlijk én ieder een eigen account.

Er valt dus nog veel te winnen voor onze sporters op TikTok! Degenen die actief zijn hebben leuke kijkjes achter de schermen en filmpjes van de hoogtepunten in Parijs. Zeker de moeite waard. Voor de sporters die niet actief zijn? Misschien iets voor na de Spelen? Wellicht staan er nog leuke filmpjes op je smartphone (of die van je team) waarmee je mooie terugblikken kunt maken. Je fans zullen het zeker waarderen!

Olympic sporter of niet, heb je hulp nodig bij het inrichten van je TikTok account, het bepalen van je TikTok strategie of adverteren op TikTok? We helpen je graag!