De learnings uit 2015 om te gebruiken in 2016
In 2015 is ons duidelijk geworden dat meer en meer organisaties zich bewust zijn van het effect en het echte succes dat je kunt bereiken door met communicatie ook ‘iets aan online’ te doen. In dat ‘iets’… schuilt een gevaar, hebben diverse van onze klanten aan den lijve ondervonden. Herken je het? Jouw online aanpak manifesteert zich als een kruiwagen met kikkers, je online inspanningen leveren onvoldoende op, het kost iedereen veel te veel tijd kost, of nog erger, je bent online even iets onhandig en vliegt uit de bocht…
Social media is een blijvertje en gelukkig gaat het tegenwoordig meer en meer om inhoud en waarde toevoegen dan enkel om het doen. We roepen het al een poosje, ‘de tool is geen doel’. Richt je online omgeving goed in met wat je ook daadwerkelijk gaat gebruiken en bouw zorgvuldig een sterk Google DNA op.
Wijze lessen van en met onze klanten, die ik graag met jou deel:
- Geef de stagiaire een rol, maar blijf alsjeblieft zelf aan het stuur
- Een stagiair of ingehuurde ZZP’er kan niet op 7 plekken expert zijn (en dan ook nog biina niets kosten)
- Pas op voor de online kwakzalver, doe de check: luister je wel naar de goede (objectieve) adviseur ?
- Formeer een team met experts op verschillende gebieden en haal het beste uit iedereen. Zo creëer je tevens draagvlak in je organisatie .
- Houd de regie, zorg dat je het online spel overziet, dán ben je in staat om een online crash voor te zijn. Sterker nog, als jij aanstuurt, online snapt en goed oplet, en je team werkt operationeel gesmeerd, dan is online succes gegarandeerd!
- Met een doordacht online plan kan je met gemak met 80 door de bocht zonder er uit te vliegen en het maakt ook duidelijk dat je online NIET ALLES hoeft te doen.
Wat kan je hieruit leren, waar gaat die wereld naar toe? Hoe kan je je hier het beste op voorbereiden? Als je het online goed wilt aanpakken, kijk dan eens naar de kenmerken van “open source”. Waardoor is o.a. WordPress een groot succes geworden? Je ziet het zelfde ontstaan in de automotive industrie, waar Elon Musk van Tesla voorloper is. Of bij ontwikkelingen als Uber en AirBNB. Let op en leer van de ‘disruptive’ business modellen en beweeg mee waar het jou past.
Wat is kenmerkend, waar moet je op letten?
- 100% vrijheid van leverancier
- niet afhankelijk van 1 persoon
- schakel een willekeurige specialist in voor aanpassingen, beheer, onderhoud of whatever
- in de wereld van open source gebruikt men elkaars kennis, bouwt daar op voort, en deelt de uitkomsten met elkaar
- je community helpt mee ontwikkelen, zo ontstaan er hapklare oplossingen voor veel voorkomende behoeften
- leen van de community en pik eruit wat bij jou past
- zo voorkom je complexiteit en maatwerk en hou je jouw situatie betaalbaar en makkelijk te onderhouden
- zo blijf je optimaal flexibel qua implementatie en innovatie en hou je de kosten laag
- Je kan op alle niveaus zelf onderhoud doen óf besluiten handjes in te schakelen
Binnen ons team hebben wij verschillende monteurs, elk met hun eigen kennis en expertise. Voor de een ligt de nadruk op techniek, voor de ander meer op community building of inhoudelijke, contentmatige zaken. Samen bieden ze het hele scala dat nodig is voor online succes.
Bovenstaande geeft misschien stof tot nadenken tijdens de kerstvakantie. Doe er je voordeel mee. Het team van de SocialMediaMonteur wenst jou een succesvolle online start van 2016.