SXSW

Ongeveer 60% van de Amerikaanse teeners heeft Snapchat inmiddels omarmt als hun favoriete social media platform. Waarom? En hoe kun je er als merk of bedrijf iets mee?

Noah Kulwin (redacteur Re/Code), Ethan Kurzweil (Partner Bessemer Investments), Kendal Ostrow (Digital Agent United Talent Agency) and Taryn Southern (YouTube Star) deelden hun ervaringen.

Zeker op Snapchat kan iedereen met een smartphone een beroemdheid worden, je kunt een ster worden en hebt dat zelf in handen. Het platform dwingt af dat je zelf de content maakt, het kan niet door iemand anders. Snapchat is dus authentiek en organisch. De lagere kwaliteit is alom geaccepteerd bij de volgers. Voor teeners is de smartphone hun TV geworden. Daarom is het van belang voor bedrijven en merken om te zorgen dat ze snel hun plek binnen online video veroveren. Welke keuze moet je maken? Snapchat is ongelooflijk populair bij de jeugd, Periscope groeit snel, Facebook ontplooit allerlei initiatieven om video bij hun fans te krijgen en YouTube, Vimeo en Vines spelen ook een steeds grotere rol.

Voor merken of bedrijven die iets met Snapchat sterren willen is het nog wel lasting… het is nog een beetje het wilde westen… iedereen doet maar wat. De ene dag is de ene Snapchat ster beroemd en geliefd de volgende dag iemand anders. De community is key voor jou als merk of bedrijf. Op Snapchat is veel meer engagement dan op andere platformen. Tegelijkertijd is het veel lastiger om de community te groeien, dat gaat meestal via word of mouth en is moeilijk te beinvloeden. Ook zijn er nog nauwelijks analytics mogelijheden (anders dan op je profile kijken via je smartphone) om te zien hoeveel vrienden jou volgen en andere key metrics over activiteit en engagement.

Wie heeft de power op Snapchat? De makers van de video spelen een vitale rol maar verder valt er nog niet veel te zeggen … Toch denken wij dat Snapchat weleens heel belangrijk kan worden.