Je ziet ze weleens voorbij komen. Tweets waar je niets van begrijpt. Zonder context en de boodschap is onduidelijk. Het is al knap dat zo’n tweet je opvalt, maar zeg eerlijk, iets met de tweet doen wordt niet aangemoedigd. Uiteindelijk wil je graag dat mensen jouw tweets lezen en er actie op ondernemen, retweeten, reageren, tot favoriet maken.
Wat kun je doen om je tweet zo duidelijk mogelijk te formuleren. Ik heb een aantal belangrijke tips voor je op een rijtje gezet.
- Zorg ervoor dat de tweet taalkundig foutloos is. Taalfouten staan je niet!
- Gebruik in je tweet een link en een hashtag. Een tweet met één van beide presteert minder dan wanneer beide toegevoegd zijn.
- Foto’s verwerken in je bericht maakt dat je bericht 25% beter presteert dan platte tekst met een link. Het mooiste is een combinatie van tip 2 en 3.
- Tweets met maximaal 2 hashtags presteren 32% beter dan tweets met meer hashtags.
- Met Tweets met minder dan 60 tekens bereik je slechts één derde van je volgers, terwijl tweets met meer dan 120 tekens het beste presteren.
- Als je het woord ‘klik’ in je tweet verwerkt, levert dit 35% meer betrokkenheid dan gemiddeld.
- Reageren op berichten die aan jou gericht zijn is erg belangrijk. Het draait immers om de interactie met je klant of volger.
- Verstuur regelmatig tweets. Topmerken sturen gemiddeld 1 tot 5 tweets per dag, en voeren daarnaast dialoog.
- Link regelmatig door naar je eigen website. Dit draagt bij aan SEO-waarde van je site.
- Weet wie je wilt bereiken. Zorg dat je je volgers goed bestudeert en je meest invloedrijke volgers terugvolgt.