Bedrijven komen erachter dat hun corporate boodschap een veel groter bereik kan krijgen wanneer hun medewerkers de boodschap communiceren binnen hun netwerken. Sarah Perdersen van Hearsaysocial vergeleek het met een baseball en een zak knikkers. Ze zijn beiden even zwaar maar als je de baseball in het water gooit hoor en zie je een grote plof terwijl de zak met knikkers veel verder in het water rimpelt.
Een goede strategie dus om medewerkers te activeren op social media. Hou er wel rekening mee dat niet iedere medewerker hetzelfde zal acteren. Zo zijn er:
- Merk ambassadeurs, zij praten graag over het bedrijf, de producten en zijn er trots op
- Social luisteraars. Zij luisteren wat er zoal gezegd wordt op social media. Deze social luisteraars zijn even belangrijk als de ambassadeurs als je de kans geeft om wat zij zien en horen met je te delen.
- Critici, hebben een duidelijke mening maar geven jou eigenlijk de kans om te tonen dat jij je medewerkers behandelt als mensen.
Sarah Pedersen geeft nog wel wat guidelines mee om je medewerkers te betrekken bij jouw social media strategie.
- Geef ze een vangrail en zorg dat je een noodplan voorbereid hebt
- Ontwikkel & communiceer je social media guidelines
- gebruik scenario’s /en specifieke voorbeelden om je guidelines te verduidelijken
- pas aan waar nodig
- ken je merk, je values en wees eerlijk
- zorg dat de social stemmen van je medewerkers gehoord worden
- moedig ze aan, ondersteun ze
- negatieve boodschappen kun je maar beter niet deleten. In plaats daarvan gebruik je de feedback om je bedrijf beter te maken.
- Laat de stemmen van jouw medewerkers bijdragen aan de stem van jouw bedrijd
- Geef hen ruimte om creatief te zijn
- Help executives om ook te luisteren en te antwoorden
- Luister, leer, pas aan & herhaal
Benut de impact die jouw medewerkers kunnen hebben bij het uitdragen van jouw corporate verhaal. En wil je het gemakkelijk maken? Kijk dan hoe onze medewerker engagement tool jou kan helpen.