SXSW

Inmiddels start in de VS het 2e seizoen van Mr. Robot, een psychologische thriller over een jonge programmeur die overdag werkt als cyber-security engineer en ‘s nachts als een alerte hacker. Niet alleen het format van het programma was vernieuwend, ook de campagne voor de lancering van het programma. Daarbij stonden vanaf het begin 3 thema’s centraal:

  1. de toegang tot het programma moest democratisch zijn, de makers gaan naar het platform waar het publiek zich bevindt
  2. er moest door de campagne beweging ontstaan, geen traditionele top down campagne, fans moeten de kans krijgen om zelf ambassadeur te worden
  3. authenticiteit, de karakters van de spelers werd niet vooraf bepaald, er kwam geen tekst op papier.

 

De eerste aankondiging van de serie was vorig jaar tijdens SXSW2015, daarna tijdens het filmfestival en tijdens een aantal TechTalks. De introductie van de stem van Mr. Robot was voor 25.000 mensen op de eerste avond al reden om zich aan te melden via de website om op de hoogte gehouden te worden van de nieuwe tv serie.

De campagne werd een 360 graden platform waarbij alle social media kanalen werden ingezet:

  • Facebook: schaalbare targetting, groot bereik maar ook hyper niche
  • Twitter: realtime connecties, veel aandacht op specifieke momenten, kans op viral
  • Instagram: visual storytelling, de show tonen
  • Snapchat: behind the scenes
  • Tumblr & Reddit: activatie van de campaigne, customer content generation

 

De data uit de campagnes werd grondig geanalyseerd om de doelgroep nog beter te leren kennen. En de campagne zelf was een groot succes. Angst dat hackers achter de website aan zouden gaan bleek ongegrond. Het is gelukt om het programma authentiek te maken. En een groot succes!