Prinsjesdag is een van de meest iconische en traditionele dagen in Nederland, vol met ceremonieel vertoon. Elk derde dinsdag van september trekt de stoet van koetsen en paarden door de straten van Den Haag, waarna de Koning de troonrede uitspreekt voor het parlement.
In de afgelopen jaren was Prinsjesdag ook op social media een geliefd onderwerp voor merken en bedrijven om op in te spelen op social media met creatieve campagnes en grappige inhakers.
Dit jaar bleef het echter opvallend stil. Waar zijn de originele inhakers gebleven die voorheen massaal op onze tijdlijnen verschenen? Misschien hebben bedrijven hun focus verlegd naar modernere, commercieel aantrekkelijkere (feest)dagen zoals Halloween en Black Friday, die zich de laatste jaren steeds sterker manifesteren in Nederland.
Toch vonden wij leuke Prinsjesdagberichten. Hoewel de grote campagnes dit jaar misschien uitbleven, was er op TikTok wel genoeg te vinden met een humoristische blik op deze bijzondere Nederlandse feestdag!
De NOS postte een informatieve TikTok, gericht op jongeren, om uit te leggen waar Prinsjesdag om draait.
Het officiële account van Madurodam maakte een video van de mini stoet en mixte het met een parodie van Willem-Alexander en Maxima, ‘Willy’.
Supermarkt Jumbo filmde een korte thriller met het koffertje in de hoofdrol!
Radio 538 heeft de troonrede vertaalt naar straattaal, goed om je vocabulaire uit te breiden!
Fractievoorzitter van de VVD, Dilan Yeşilgöz, showt haar prachtige jurk in een #OOTD (outfit of the day) TikTok
De enige echte troonrede: Marcel Bamberg leest iedereen de les!
En tot slot, deze zogenaamde vlog van Prinses Alexia, door Arjen Lubach, uit 2019. Hij blijft leuk!