Dagboek

Een pakkende tekst, een aantrekkelijke afbeelding, of beter nog een korte video – het lijkt alsof dit alles is wat je nodig hebt voor succes op sociale media, toch?
Vergis je niet! Achter de schijnbaar eenvoudige formule gaat veel meer schuil dan je in eerste instantie zou denken.

Wat wil je met je online aanpak bereiken?

Jouw social media strategie begint altijd met het vaststellen van wat jij met social media wilt bereiken. Dit kunnen uiteenlopende doelen zijn, zoals:

  • meer naamsbekendheid
  • verkoop van producten of kaarten voor een evenement
  • meer traffic naar jouw website
  • werven van personeel
  • een plekje waar mensen hun ideeën, gevoelens, etc. kwijt kunnen
  • inspiratie en/of informatie bieden
  • bevestiging geven dat jij voor hen de beste partij / het beste product bent
  • etc.

Al die doelen kun je met social media bereiken / ondersteunen maar niet voor alles lukt dat op dezelfde manier. 

Waar zit jouw doelgroep?

Stel je weet wat je wilt en je weet ook wie jouw doelgroep is. Weet je dan ook waar je ze online kunt vinden? En volgen ze jou al op die social media kanalen? De volgende stap in jouw social media activatie is namelijk het op zoek gaan naar relevante volgers en influencers voor jouw social mediakanalen. En dat is niet een eenmalige actie maar daar ben je voortdurend mee bezig.  Tijdens het posten van berichten maar ook op andere manieren. En per social media kanaal (Facebook, LinkedIn, X, Instagram, TikTok etc.) net weer anders. 

Optimale inrichting van je kanalen

Als jouw social media kanalen goed en consistent zijn ingericht helpen ze niet alleen om herkenbaar en vaker in de tijdlijnen van jouw volgers te komen maar helpen ze ook om jouw algemene Google DNA te verbeteren. Je wordt in het algemeen beter vindbaar. Staan bij jouw kanalen alle instellingen goed, staan jouw profielfoto en omslagfoto er netjes op, is je bio compleet en voorzien van de juiste keywords? Zijn de kanalen onderling goed verbonden? 

Structuur in je contentplanning

Pas dan is het tijd voor het echte werk… het posten van je berichten. Hoe ga jij te werk? Hier 10 vragen die je jezelf het beste eerst kunt stellen voor je gaat plaatsen:

  1. Bedenk je per dag wat je zal gaan posten? Of werk jij met een contentkalender en werk je naar events en belangrijke mijlpalen toe?
  2. Bied je jouw volgers op vaste tijden leuke/interessante content waardoor ze je trouw blijven volgen? 
  3. Heb je je bericht correct vertaald naar de verschillende social media kanalen? Is het wel geschikt voor alle kanalen?
  4. Is de SEO informatie op jouw website goed geregeld? Gaat de juiste afbeelding en slug mee in de posting? Is je domeinnaam geverifieerd? De social mediakanalen worden steeds strenger. 
  5. Heb je je online bagagedragers (hashtags, influencers) binnen handbereik als je je bericht gaat plaatsen?
  6. Is je beeldmateriaal tiptop in orde voor jouw posting? Heb je de juiste afmetingen voor het juiste kanaal?
  7. Ken je alle (steeds veranderende) mogelijkheden en onmogelijkheden van de verschillende tools? En weet je wat de verschillen zijn tussen gebruik van mobiel en computer voor je volgers en bij het posten? Is het misschien slimmer om via een story je volgers te attenderen op jouw content?
  8. Weet je welk tijdstip het beste is voor jouw volgers en jouw bericht? Misschien zijn jouw volgers ’s ochtends vroeg heel actief maar is dat niet de beste tijd om jouw  hamburger te posten… wat doe je? 
  9. Heb je je workflow in orde om te monitoren hoe de reacties zijn op jouw postings? En wat je dan doet? 
  10. Leer je van je postings wat jouw volgers leuk/interessant vinden en doe je daar iets mee in je toekomstige postings?

Best een klus, vind je niet? En als je het goed doet is het best tijdrovend. En dan maken Facebook, Instagram, X, LinkedIn, YouTube, TikTok het ook nog ingewikkelder door steeds te veranderen. Soms door een knopje en soms het algoritme te veranderen soms door het geheel anders te gaan aanpakken.

Natuurlijk weet jij alles over jouw merk en met welke boodschap je het best jouw doelgroep kunt verleiden. Dat begrijpen wij heel goed. En dan is de verleiding groot om te denken, dat berichtje plaatsen kunnen we toch zelf wel?
Toch komt er meer kijken bij een succesvolle social media activatie. En misschien kun je daar wel wat hulp bij gebruiken….. bekijk onze abonnementen, bel 010 7523122 of mail info@socialmediamonteur.nl