DagboekSXSW

Alweer de laatste SXSW 2018 dag voor Anne Marie en Anita. In totaal hebben ze een kleine dertig panel discussies, keynotes, workshops, etc. bijgewoond en hun kennis over de laatste ontwikkelingen op online gebied weer flink bijgespijkerd. En je kent het #SXSW010 motto: ‘What we’ve learned today, YOU can use tomorrow!” In deze blog en in de vlog alles over de laatste dag ….

Conciërge marketing

Anita begon vandaag met een panel discussie over conciërge marketing. In 2013 bedacht NewMediaBrains voor een klant de twitter conciërge, nu dus evidenter dan ooit! Een goede concierge is immers altijd ‘aan’, is proactief, weet veel en is bovenal een dienstbaar mens. Met bots, voice recognition, voice response systemen, Artificial Intelligence, etc. krijgen consumenten in veel gevallen heel snel het juiste antwoord, toch zijn er situaties waar juist die ‘human touch’ het verschil maakt. Dat kan ook prima online. Het is vooral belangrijk dat je je in het probleem van de klant verdiept en met de juiste oplossing komt. En …. geef je klant gerust een ‘online knuffel’, sta open voor emotie.

Maak de interactie met de klant ook zo eenvoudig mogelijk… geef hem/haar de kans om online feedback te geven op een eenvoudige manier. Dus geen ingewikkelde contactformulieren en ‘mobile first’.

Practhtige voorbeelden van Dana Reinglass die een groot deel van haar carrière Oprah Winfrey bijstond met haar marketing communicatie en daar nu verantwoordelijk voor is bij United Airlines. Reken maar dat dat een omschakeling was; van een alom geliefde TV ster naar een airline die vooral met klachten om moet gaan. Sta emotie toe in je verhaal.

Weet jij het verschil tussen content en stories? We verklappen het; content is interessant terwijl stories je raken.

 

Geen autowegen meer nodig?

Anne Marie begon de slotdag met een sessie over electric vertical take-off and landing vehicles (eVTOL’s). In het panel zat o.a. de verantwoordelijke voor het project Uber Elevate bij het gelijknamige vervoersbedrijf. Ook vliegtuigfabrikant Embraer was vertegenwoordigd. De twee bedrijven zeggen over twee jaar hun eerste tests te doen met eVTOL’s en in 2023 verwachten ze een shared airtaxi ‘in de lucht’ te hebben op twee locaties, Dallas en Los Angeles, en mogelijk een derde locatie in Europa.

Alles geheel volgens het ‘sharing principe’ van Uber, maar dan met een geheel nieuwe vorm van transport. De eVTOL vliegt met een snelheid van 150 mph, kan verticaal opstijgen en landen en is muisstil. Een veelbelovende ontwikkeling die er ook nog eens voor zorgt dat we ruimte op de grond krijgen. Natuurlijk zijn er in het luchtruim nog wat zaken te organiseren en moet een aantal systemen nog aan elkaar gekoppeld worden. Daarvoor werken verschillende partijen nauw samen. Met de lancering van de Nederlandse Pal-V enkele weken geleden en dit verhaal van Uber en Embraer geloven wij dat het echt niet lang meer gaat duren voordat een eVTOL ons door de lucht vervoert.

Zelf Augmented Reality toevoegen aan je Snaps

Daarna was het tijd voor een hands on sessie van Snapchat. Anne Marie en Anita namen samen deel aan de workshop Lens Studio van Snapchat. Deze tool waarmee Snapchat gebruikers zelf ‘lenzen’ kan ontwikkelen is in september 2017 gelanceerd en er zijn tot op heden door Snapchat fans ruim 30.000 lenzen geproduceerd. Sommige lenzen zijn echte kunstwerken, niet alleen qua vormgeving maar ook technologisch, bijvoorbeeld de lenzen van Cyrene Q, een Snapchat kunstenares.

Het was een eerste kennismaking voor Anne Marie en Anita met de mogelijkheden van Lens Studio, er moet nog geoefend worden. Gelukkig zijn de monteurs er al heel handig met deze nieuwe tool en maken ze de mooiste dingen.

280 tekens journalistiek, goed of slecht?

Twitter heeft zich ontwikkeld tot een zeer snel nieuwsplatform. Helaas heeft ook Twitter te maken met fake news en jammergenoeg ook regelmatig met nogal onplezierig gedrag van de twitteraars.

In dit gesprek tussen Jia Tolentino (The New Yorker Magazine) en Jared Yates Sexton (The New York Times) ging over hoe en waarom het soms uit de hand loopt op Twitter. Jared Yates Sexton heeft in de afgelopen anderhalf jaar een aantal keren spraakmakende tweets gepost, de eerste keer over de Trump Rally en niet lang daarna over de betrokkenheid van Donald Trump Jr met Rusland. Dat heeft nogal wat los gemaakt in de wereld. Yates Sexton heeft inmiddels met de situatie geleerd om te gaan maar het heeft nogal wat betekend in zijn leven, tot doodsbedreigingen toe. Hij heeft ervaren dat het kan soms zo snel gaan op Twitter, dan is de machine meteen op hol en valt er weinig meer aan te doen. Het advies van deze journalisten was om je vooral correct te blijven gedragen op Twitter en andere social media, zelfs wanneer je succesvol wordt/bent!

Gevestigde mediabedrijven maken de overstap naar online video

Terwijl Anita bij de sessie over twitter en journalistiek was, woonde Anne Marie een sessie bij waar een panel van vertegenwoordigers van toonaangevende media zoals NBC, The Washington Post en Hearst Digital Media vertelden hoe video een steeds belangrijker medium voor hun doelgroep wordt. Overduidelijk zagen zij allen het belang en de groeipotentie van online video. Helaas was hun aanpak en strategie nog niet gedegen… het leverde Anne Marie weinig nieuwe inzichten op. Sterker nog we zijn een beetje bezorgd dat deze media met hun ‘old school’ aanpak de boot weleens zouden kunnen gaan missen.

De Video Revolutie

De laatste grote sessie vandaag was de fire side chat tussen Wired hoofdredacteur Nicholas Thompson en Susan Wojcicki, CEO van YouTube. Het gesprek ging over de ontwikkeling die YouTube heeft doorgemaakt van een ‘creator’ platform met een focus op ‘broadcast yourself’ , via ‘freedom to express’ naar meer en meer een videobibliotheek functie. Susan en haar YouTube team vinden de oorspronkelijke ‘freedom to express’ nog altijd een groot goed, de ontwikkelingen van de laatste tijd rondom fake news en de toename van overtredingen van de YouTube community code (geen geweld, geen seks, geen radicalisme, etc.) maken dat het bedrijf maatregelen moest treffen. Zo worden er momenteel 10.000 mensen extra aangetrokken om de video content te beoordelen. Ook de computers van het platform zelf worden steeds meer geperfectioneerd om ongewenste content te signaleren.

Daarnaast neemt YouTube andere maatregelen. Zo krijgen toonaangevende, betrouwbare media een plekje in de Topshelf newsfeed en komt er binnenkort bij video content over algemeen bekende begrippen (bijv. de landing op de maan) tekst vanuit betrouwbare bronnen zoals Wikipedia.

Ook gaat YouTube steeds zorgvuldiger om met advertenties en adverteerders. Het bedrijf heeft een aantal maatregelen getroffen met betrekking tot het te gelde maken van YouTube content.

Kortom de grootste bibliotheek van online video content is goed voorbereid op de toekomst en werkt voortdurend aan een beteren custmer experience.

 

Het zit er bijna op… behalve al deze sessies hebben Anne Marie en Anita ook nog een workshop gedaan over Agile Marketing, de pitches van ‘weird’ Japanse startups bijgewoond en een borrel gedronken in het Holland Huis, the New Dutch Wave. Anne Marie en Anita gaan weer terug naar Nederland. Ze hopen dat je iets geleerd hebt van de vlogs en de blogs en nodigen je van harte uit voor #SXSW010 op 19 april a.s.