DagboekSXSW

Vandaag weer een volle dag met sessies over de meest uiteenlopende onderwerpen…. En een nog flits bezoek aan de beursvloer waar we kattenoortjes op ons hoofd hadden voor een kaarsrechte houding en via een bijzonder spiegel van Shiseido onze make up tijdens een Skype sessie virtueel konden aanpassen….

 

Achtergronden van mobiele Facebook gebruikers

We begonnen de dag met een boeiend verhaal van de directeur van Facebook Insights, Helen Crossely. Met haar team onderzoekt ze van alles over het gedrag van Facebook gebruikers. Zo weten ze bijvoorbeeld dat mensen met babies al vanaf 4 uur ’s ochtends op Facebook zitten en dat sinds de opkomst van selfies en beauty vloggers het toepassen van ‘contouring’ in de make up niet meer populair is…. Vandaag ging het vooral over smartphone gebruikers… Daar onderkent Facebook 5 belangrijke trends:

  1. Het gebruik van mobiel gaat als maar door…. 67% van de volwassenen gebruikt smartphones voor online en dat percentage groeit, 60% van die volwassenen vindt dat mobiel online zijn hun productiviteit verbetert.
  2. Smartphones worden vooral in de ‘white space’ (de tijd dat iemand ergens staat te wachten) en de ‘couch space’ (de tijd die iemand op de bank, relaxed thuis doorbrengt)  gebruikt.
  3. De perceptie van tijd is 33% sneller op mobiel dan op de desktop. 40% van de mensen die tijdens het  mobiel shoppen langer dan 3 sec moet wachten haakt af. Dat is via een desktop niet zo. Zoeken in een online shop moet mobiel veel gemakkelijker (minder kliks) en sneller zijn.
  4. Shortcuts worden door mobiele gebruikers erg gewaardeerd. Denk aan platforms als booking.com waar iemand snel kan kijken, vergelijken en kopen en meerdere aanbieders op één plek vindt. Ook bots winnen aan populariteit, bij Facebook gebruikt 53% van de accounts al messaging services.
  5. De toekomst is nu!

 

Leading Ladies met ‘kick ass’ content

Na deze update over mobiele gebruikers stond een panel van vier Leading Ladies op het programma die volgens de congres informatie met voorbeelden van ‘kick ass’ content zouden komen. Je begrijpt, daar zaten we voor op het puntje van onze stoel. Concepten van branded content (dus het gebruik van een officieel nieuws medium om op een niet direct aan jouw merk gekoppelde wijze aandacht voor jouw boodschap te krijgen) zijn natuurlijk interessant. Naar onze mening was er maar één van de vier dames echt leading, Melanie Diezel, die in aanloop naar de premiere van de Netflix film 13th een spraakmakend artikel in The New York Times publiceerde, Women Inmates: Why the Male Model doesn’t work, en op BuzzFeed een serie publicaties regelde met als titel 21 Reasons Prison Might Not Be So Bad After All. Met deze publicaties waarin met geen woord gerept werd over Netflix of de aankomende film, werd het publiek nieuwsgierig gemaakt naar het onderwerp. Eigenlijk zoals Robert Cialdini ons gisteren vertelde … een geslaagd voorbeeld van Pre-suasion.

 

Bill Ford over Smart Mobility

Niemand minder dan Bill Ford, de achterkleinzoon van Henry Ford, en CEO van Ford Motor Company kwam het verhaal van het oer-Amerikaanse familiebedrijf vertellen en deelde met ons hoe het bedrijf zich voorbereidt op de toekomst die nogal anders is dan in de tijd van z’n overgrootvader. Naast het bouwen van auto’s werkt Ford aan de toekomst van mobiliteit. Zijn droom is steden leefbaarder te maken, mensen sneller bij hun werk of andere bestemmingen te krijgen en de vervoermiddelen van de weg af te krijgen. Ford denkt serieus na over vliegende auto’s. En niet alleen de auto’s worden smart volgens de autofabrikant, ook de infrastructuur erom heen zoals steden gaat veranderen. Hij spreekt hierover regelmatig met burgemeesters, in de USA en daarbuiten. Ford is zich bewust dat het bedrijf en de partners waarmee ze samen werken nog heel veel moeten leren. Overal op de wereld participeert of initieert Ford projecten om invulling te geven aan smart mobillity.

 

Een goed verhaal is de basis van een goede film

Vier professionals met verschillende achtergronden uit de film- en TV wereld vertelden hoe je goede films met een sociale boodschap maakt en succesvol distribueert.  Aymar Jean Christian , Fawzia Mirza, Ian thake  en Puja Mohindra delen hun praktijkervaringen:

  • de kracht van comedy
  • gebruik maken van verschillende culturen
  • vertel je verhaal, story telling is universeel
  • Gebruikt social media om uit te leggen dat ook wat lastige onderwerpen kunnen en om een breed publiek te bereiken
  • focus 100% op het verhaal, maak het authentiek
  • denk ook na over de distributie van je film
  • luister naar je publiek
  • pas je script aan op de karakters en niet andersom

Vooral het verhaal van Fawzia Mirza heeft veel indruk op ons gemaakt. Zij is een lesbische moslima en met haar achtergrond en ervaring heeft ze veel geleerd hoe je met een authentiek verhaal en een goed team een film kunt maken die mensen raakt.

 

Drones en moderne journalistiek

Tijdens de rellen om de Dakota olie pijplijn eind november 2016 is er in de VS een heleboel ophef over journalistiek gebruik van drones ontstaan. Tijdens de ongeregeldheden schoot de politie een flink aantal drones uit de lucht. Voor journalistiek gebruik zijn drones een uitkomst, het biedt mogelijkheden om realistische verslaggeving te doen. En niet alleen in gevallen zoals de Dakota rellen maar ook bijvoorbeeld bij problemen met kerncentrales of bij andere rampen waar een cameraman nu nog met gevaar voor eigen leven het rampgebied in moet of juist niet mag/kan.

Hoe zit het eigenlijk? Wat mag wel en wat mag niet met drones…. In de VS is er nog weinig regelgeving en ook nog weinig jurisprudentie. Stel je huurt iemand in om onderzoek naar de kwaliteit van je dak te doen en de buurman schiet de drone van het onderzoeksbedrijf neer omdat de drone over zijn grond vliegt. Tot hoeveel meter hoogte is het eigenlijk jouw grondgebied? In de VS zijn er regels voor vliegtuigen die op een bepaalde hoogte moeten vliegen maar alles wat daaronder vliegt mag alles, nou ja veel…. En hoe zit het met dat kleine jongetje dat voor z’n verjaardag een drone krijgt…. is hij in staat om zonder ‘vliegbrevet’ zonder gevaar te vliegen. In Europa wordt er weer anders naar drones gekeken dan in de VS maar overal is het nog onduidelijk. Meer weten: www.dronejournalism.org

 

Filmschool

In vijf korte sessies van een kwartier komen alle facetten van het filmmaken aan bod…. van marketing tot distributie, productie, buzzen via social media en nog veel meer. Eigenlijk net zoals in de Smartphone Video Workshop van NewMediaBrains, Reden dus om te gaan kijken of we er nog slimme nieuwe dingen kunnen leren. Per dag worden 25 miljard films geupload…. als je wilt opvallen moet je zorgen dat je het goed aanpakt. Alle filmmakers hadden zo hun eigen speerpunten maar we willen je de 10 tips van Andrew Allen niet onthouden:

  1. Ga niet zitten wachten op een filmfestival 
  2. sluit je film niet op in exclusiviteit
  3. hou het niet bij slechts één platform
  4. het is niet ‘upload & pray’ – zorg dat je een strategie hebt
  5. zorg dat er buzz ontstaat
  6. bouw geen droom / luchtkasteel
  7. ga er niet vanuit dat views alles betekenen, het gaat om relevante viewers
  8. gebruik ondertiteling om een groter publiek te bereiken
  9. vergeet de rest van de wereld niet
  10. doe het niet helemaal alleen

Als je hiermee aan de slag gaat is je kans op succes veel groter!

 

Geautomatiseerde fact checking voor journalisten

Nieuws is overal. Waarin onderscheidt goede journalistiek zich van burgerjournalistiek? Een journalist checkt z’n bronnen en schrijft, filmt of presenteert niet op basis van halve waarheden. In fact checking gaat heel veel tijd zitten en dat is juist waar een journalist meer en meer mee zit… het nieuws moet steeds sneller online staan. Maar zonder concessies aan de waarheid te doen. Wat zou het mooi zijn als automatisering kan helpen om feiten en statements te controleren. Tijdens de sessie ‘How Bots Are Automating Fact-Checking’ werden mooie voorbeelden getoond hoe tools als iCheck en Claimbuster teksten maar ook gesproken tekst bijna realtime op feiten kunnen controleren. Dat leverde rondom de Amerikaanse presidentsverkiezingen grappige situaties op. Het programma checkte de feiten in de zaal op basis van de uitspraken tijdens het verkiezingsdebat tussen Hilary Clinton en Donald Trump. Omdat de uitzending met een kwartier vertraging werd uitgezonden hadden de fact checkers hun tweets al bijna verstuurd voordat de rest van de wereld de uitspraken hadden gehoord… Waardevolle technologie dus voor serieuze journalisten.

 

Dat was een volle dag… veel geleerd en veel inspiratie opgedaan. We hadden ons nog erg verheugd om kennis te maken met de stemmen van de Muppet show maar helaas deze sessie zat vol. We zijn wel benieuwd naar de documentaire,Muppet Guys Talking: Secrets Behind the Show the Whole World Watched, die hier tijdens SXSW in premiere gaat

 

Bekijk de vlog van dag 4