DagboekSXSW

Voor deze vierde dag SXSW 2018 hadden Anne Marie en Anita in eerste instantie natuurlijk weer veel te veel sessies uitgekozen. Dat betekende dat er keuzes gemaakt moesten worden. Lees wat het is geworden…

Loyaliteit in de journalistiek

Voor Anita begon de dag met een sessie over loyaliteit in de journalistiek. Nu iedereen met een smartphone elke dag en overal nieuws maakt en deelt via verschillende online platformen, is het voor de gevestigde media noodzaak om hun kijkers, luisteraars en online bezoekers aan zich te binden. Goede journalistiek is, zeker in tijden waarin fake news hoogtij viert, een groot goed.

De sprekers uit het panel hebben zich verdiept in hoe retail klanten aan zich bindt en daar hun lessen uit gehaald. Daarbij staat het meten van het gedrag van de doelgroep, evenals bij retail centraal. Meten van website bezoeken, abonnementen, app downloads, etc. zijn belangrijke indicatoren. Uit al die metrics hebben deze nieuwsmakers geleerd dat het digitale advertentiemodel niet werkt … de pot met digitale adverteerders groeit onvoldoende en het grootste deel van de opbrengsten gaat naar Google en Facebook. Clickbait werkt ook niet…. Je bindt mensen juist door vertrouwen te verdienen en daar zijn snelle winacties ongeschikt voor. Wat werkt dan wel? Volgens de sprekers is dat vooral het hanteren van hoge ethische standaarden op alle platformen. Nieuwsbrieven en nieuws apps blijken goede middelen om een band met de lezer/kijker/luisteraar op te bouwen. Community management maakt z’n comeback. Denk aan facebook groepen en manieren om met de doelgroep in dialoog te gaan.

Tenslotte kwamen zij tot de conclusie dat tijd de belangrijkste factor is… In hun concurrentiestrijd om aandacht moeten zij het opnemen tegen Netflix, games, social media, online shopping en … het echte leven! Een aardige analyse daarbij komt van een Netflix woordvoerder: “Wij concurreren niet met HBO o.i.d. maar met slaap.”

 

Creatieve publicatievormen die verder gaan dan adverteren

Direct in het verlengde van de journalistieke loyaliteit lag de volgende sessie die Anita bezocht. Uitgevers, omroepen, etc. hebben het in deze digitale wereld steeds moeilijker om advertentie opbrengsten te realiseren. In deze sessie een drietal voorbeelden hoe het anders kan….

Brit & Co is een platform voor vrouwen. Zij hebben inmiddels gekozen voor een gemengde omgeving van online en offline. Hun grootste succes hebben ze behaald met cursussen voor de doelgroep over allerlei onderwerpen die vrouwen aanspreken. Een uitstekende manier voor 1:1 engagement. Inmiddels hebben ze meer dan 200.000 vrouwen in de offline en online klas gehad. De cursussen leveren niet alleen directe opbrengsten, het zijn ook prima mogelijkheden voor sponsoring door bedrijven die deze doelgroep iets te bieden hebben.

Food52 is een platform voor food liefhebbers. Naast het delen van (deels branded) food content heeft Food52 ervoor gekozen om producten voor in de keuken online te gaan verkopen. Producten die voldoen aan de wensen van hun doelgroep. Inmiddels is de omzet uit de verkoop van deze producten groter dan wat voorheen uit advertenties kwam en groeit de food community nog altijd.

Condé Nast is een uitgever van lifestyle titels. Het bedrijf heeft voor de interesse groep Beauty gekozen voor de Beauty Box als innovatie. Voor een bescheiden bedrag per maand ontvangt de doelgroep een box met samples van schoonheidsproducten om te proberen. Een enorm succes.

Wat hebben deze innovatie platformen gemeen? Ze gaan uit van de behoeften van de doelgroep. Ze zijn platform onafhankelijk dat wil zeggen ze gebruiken alle communicatie kanalen waar ze het best presteren bij de doelgroep.

 

Designers van Twitter, Instagram en Hulu delen ervaringen

Anne Marie en Anita zaten op het puntje van hun stoel toen deze sessie begon. De verwachting was veel te kunnen leren van de designers van Twitter, Instagram en Hulu. Helaas… het bleken vooral open deuren. Ontwerp om een probleem op te lossen, bepaal wat je van het oorspronkelijke merk beslist wilt bewaren en wat niet, betrek de medewerkers en de klanten in het design traject, luister niet naar de meest negatieve en de meest positieve reacties. Een aardig verhaal maar we kunnen er niet al te veel mee. Op naar de volgende sessie!

Spraak, touch, beweging… wat kunnen we ermee?

Na ons bezoek aan Google Fun House gisteren en de vele sessies dit jaar over Artificiel Intelligence was Anita benieuwd wat de gebruikersinterfaces van de toekomst gaan worden. In de VS zijn digitale assistenten zoals van Google en Alexa (Amazon) al redelijk ingeburgerd. Volgens de sprekers gebruikt 9 uit 10 Amerikanen op dit moment al op een of andere manier kunstmatige intelligentie. Deze conversational interfaces kunnen steeds meer. Toch lopen de ontwikkelaars nog tegen beperkingen aan om de menselijke taal goed te interpreteren…. En de gebruikers tegen frustraties, kijk maar.

Er wordt hard gewerkt aan deze ontwikkelingen door verschillende grote en kleine partijen. We blijven het volgen.

Elmo’s world als voorbeeld voor het nieuwe video produceren

Anne Marie woonde een sessie bij met niemand minder dan de makers van Sesamstraat (Elmo’s world) en leerde hoe deze serie die dateert uit de seventies momenteel een nieuw leven wordt ingeblazen om weer geheel aan te sluiten bij de nieuwe generatie kinderen. Het concept bleek nog aan te sluiten bij de huidige generatie kinderen maar Elmo moest in een ruimteschip, online spelletjes spelen en aan de smartphone. Ook moest het programma korter worden, 5 minuten blijkt tegenwoordig genoeg voor kinderen van 3. In die 5 minuten moesten ze wel de critical succesfactoren van de serie verwerken; het moet voorspelbaar, herkenbaar en leerzaam zijn en elke aflevering moet positief eindigen met een dansje o.i.d. waar de kinderen aan mee kunnen doen.

Een bijzondere parallel met de sessie gisteren waarbij we hebben geleerd dat video’s korter moeten (6 seconden). En ook tijdens deze sessie blijkt dat de makers van Elmo Street er veel testwerk en onderzoek op hebben zitten om tot een passend nieuw format te komen.

Connected coffee, geprinte sushi, compacte e-bikes en stroopwafels

De rest van de middag hebben Anne Marie en Anita op de beursvloer doorgebracht. Zoals ieder jaar hebben ze zich laten verrassen door alle innovaties die daar vanuit de hele wereld gepresenteerd worden. Van connected coffee, geprinte sushi, compacte e-bikes maar ook traditionele Nederlandse stroopwafels. In het New Dutch Wave paviljoen waren weer flink wat Nederlandse innovaties te zien en was ook Rotterdam goed vertegenwoordigd. Met startups en een propositie van de stad. Hoe leuk is het om zover van huis onze buren op het Marconiplein te zien… Make it Happen!

En ben je benieuwd naar de innovaties van de beursvloer? Bekijk dan de vlog van dag 4!