Dag 3 alweer van SXSW 2018. Een kort nachtje want hier in de Verenigde Staten is afgelopen nacht de zomertijd ingegaan. Anne Marie en Anita vragen zich al jaren af waar dat uur blijft… immers als in Nederland de zomertijd ingaat volgende maand slapen ze weer een korte nacht en in oktober wanneer de wintertijd ingaat krijgen ze slechts één uur terug. Weet jij het antwoord?
Leer je klanten kennen en speel in op hun koopgedrag
Vorig jaar hebben we met veel belangstelling de presentatie van Helen Crossley, directeur van Facebook Insights gevolgd. Dit jaar was zij er weer, nu met collega Yini Guo. Zij namen ons mee in hoe de online shopping journey verschilt van die in de winkel. Welke klanten segmentaties herkennen we en hoe kunnen we daar het best op inspelen. Die segmentatie kennis vergaart Facebook door gebruik van de Facebook Pixel op websites.
Helen en Yini vertelden ons over het gedrag van:
- Shopping Mavens (shopping experts)
- Informed mobilizers (shoppen het liefst op hun smartphone)
- Opportunistic shoppers (zijn voortdurend op jacht naar de beste deal)
- Fashion Enthusiastics (gek van mode)
- Social Savies (zijn voortdurend op social media aan het zoeken
- Online Reluctants (kopen liever in de winkel en kopen niets online)
Zodra je meer weet van hun online gedrag kun je, net als een verkoper in een winkel, de juiste dingen doen om de shopping experience van je online klant te verbeteren. Wij gaan je er meer over vertellen tijdens SXSW010.
De rol van technologie bij rampen
We staan er niet dagelijks bij stil maar tijdens rampen wordt steeds vaker online technologie ingezet. Zo zette AirBNB na de orkaan Irma een module aan waarmee mensen onderdak (gratis) beschikbaar konden stellen voor evacuees. En denk ook aan de extra markering van Facebook tijdens rampen / aanslagen om mensen in de gelegenheid te stellen om snel uit te vinden hoe het met hun dierbaren gaat. Anita woonde een panel bij met een FCC vertegenwoordiger, een representant van Technet en van AirBNB waar besproken werd wat en hoe technologie kan worden ingezet als er een natuurramp of aanslag is. Denk aan gps systemen die informatie naar databases kunnen sturen van waaruit adviezen of informatie verstrekt kan worden. Maar er is veel mogelijk en daar wordt ook hard aan gewerkt.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat er verbinding en stroom is… anders wordt het lastig. En belangrijk is ook dat er duidelijk is wie de leiding heeft, er een goede coördinatie is en duidelijke communicatie.
Handlettering is hot
Anne Marie koos een creatieve en offline start van deze derde SXSW-dag. Ze had zich aangemeld voor de workshop handlettering door Adam Vicarel. Tijdens de workshop werden de verschillende stappen (schetsen, basisstructuur creëren, de body van de letters maken en de decoratie aanbrengen en het inkleuren) niet alleen uitgelegd maar ook in praktijk toegepast. Voor Anne Marie waren er veel overeenkomsten met het proces van video editing. Handlettering is hot. Dat blijkt wel uit het instagram account @goodtype met maar liefst 863duizend volgers en het instagram account van Adam Vicarel
Business plan voor twee dagen
We pakten nog een klein stukje mee van het interview met Tesla & Space X ondernemer Elon Musk. Verrassend om te horen dat deze ultra succesvolle ondernemer geen business plan heeft. Nou ja uiteindelijk gaf Musk in het interview toe dat hij wel twee dagen vooruit probeerde te denken bij het leiden van zijn ondernemingen.
In gesprek met Arnold Schwarzenegger
Filmheld, body builder, politicus, ambassadeur voor een leefbare wereld, we waren erg benieuwd wat Arnold Schwarzenegger tijdens SXSW te vertellen heeft. Ons geduld werd op de proef gesteld, de sessie die om 12.30 gepland stond werd uitgesteld tot 14.00 uur. Toch was het het wachten waard. De 71-jarige spierbundel blijkt beslist geen lege huls. Hij beschikt niet alleen over een gezonde kritische blik op het huidige bewind in de VS maar ook over humor en betrokkenheid bij de mondiale samenleving. Zijn visie en energie werken aanstekelijk…. Wij zijn fan geworden!
Hoe vertel je een verhaal in 6 seconden
In een ‘mobile first’ wereld blijken korte krachtige video advertenties de beste resultaten op te leveren. Waren reclamefilmpjes typisch alleen voor grote merken met grote budgetten, tegenwoordig is video hét format voor alle bedrijven en merken. Mede dankzij Facebook is video niet langer meer alleen voor TV of pre-rolls op YouTube maar is het een preferred format voor alle platformen geworden. Daarbij geldt dat de kijker alleen naar video advertenties bekijkt die zijn of haar aandacht pakken, de tijd van het kijken waard zijn en relevantie hebben. Onderzoek heeft aangetoond dat 6 seconden de optimale tijd voor video boodschappen is. Deze korte en vaak in serie geproduceerde boodschappen blijken een zeer krachtig marketinginstrument waarover we nog veel kunnen leren.
De uitdaging is niet uitsluitend het produceren van video material maar juist het zo kort en krachtig mogelijke vertellen van de boodschap. Het draait nu om boodschappen, stories, van 6 seconden waarvan het eerste deel impact moet hebben en het tweede deel de branding mag bevatten. Dat betekent veelal dat een serie van pakkende 6-seconden video’s nodig is om alle USP’s van een merk of product onder de aandacht te krijgen. Het panel vandaag gaf een aantal praktische tips waarmee de productie van pakkende 6-seconden video’s gemakkelijker wordt. Mooi material voor de smartphone videotrainingen.
Google Fun House
Na deze sessie brachten Anne Marie en Anita per elektrische Google taxi een bezoek aan het Google Assistant Fun House. Tijdens een rondleiding door het huis demonstreerde de Google Assistent op het commando #HeyGoogle dat hij restaurants kan kiezen, pizza kan bestellen, heerlijke margarita’s kan maken, muziek kan kiezen en afspelen, licht kan bedienen, de tv aan en uit kan zetten, sokken kan sorteren en nog veel meer. Handig hoor zo’n hulpje in huis… alleen jammer dat er juist in het Google Funhouse geen wifi was.
=> op naar dag 4!