DagboekSXSW

De regen was gelukkig opgehouden maar het was nog wel wat frisjes vandaag in Austin. Het programma zag er ook heel anders uit dan de andere dagen… er waren weinig kennis sessies vandaag. Dat kwam goed uit want we wilden graag wat tijd doorbrengen op de beursvloer die vandaag open ging en in het Holland House waar The New Dutch Wave was neergestreken.

 

Een supercoole wearable

Geïnspireerd door de sessie van Google en Levi’s gisteren gingen we op zoek naar de Levi’s Outpost, een pop up store aan de rand van de stad. Daar zouden we dat slimme spijkerjack, de Jacquard kunnen vinden. Onze zoektocht werd beloond met een uitgebreide demonstratie van de slimme stof en het zelf mogen uitproberen wat de Jacquard voor je kan doen. Dat was heel cool…… Voor degenen die ons al vanaf ons eerste bezoek aan SXSW volgen…, destijds had Borre en soortgelijk concept. Alleen hij liep toen rond in een soort hansop van matrasstof terwijl we nu gewoon een cool spijkerjack aantrokken. Het Levi’s jack komt in het najaar op de markt en gaat zo’n $ 350 kosten. Het jack kan gewoon in de was.

 

Fireside Chat Robert Cialdini en Guy Kawasaki

Helaas hadden we vandaag weer te maken met een sessie die volgeboekt was…. Jammer, geen Brand building through live video. Gelukkig hadden we nog wel een plekje bij de fire side chat van Guy Kawasaki en Robert Cialdini. Een ballroom vol SXSW gangers luisterden aandacht naar de expert op gebied van ‘influencing’ Robert Cialdini. Natuurlijk kwamen zijn 6 principes van social influencing aan bod (reciprociteit, waardering, consistentie, autoriteit, sociaal bewijs en schaarsheid). Maar de nadruk lag vandaag op het hoofdthema van z’n nieuwe boek: Pre-Suasion: A Revolutionary Way to Influence and Persuade. Met veel actuele voorbeelden (zoals de recente presidentsverkiezingen)  legde Cialdini uit dat we onze doelgroep voorbereiden en in de stemming brengen voor het bericht dat we hen willen vertellen. Dan komt de werkelijk boodschap veel beter binnen. Dus als je een presentatie geeft, breng je publiek met een mooie sociale foto in de stemming. Dan is het daarna makkelijker om hen te overtuigen. Een goed verhaal met veel zinvolle tips. Wist jij bijvoorbeeld dat een goed gekozen emoticon in de onderwerpregel van je email campagne een positief resultaat op je response en conversie  heeft?

Na deze sessie was het haasten naar de beursvloer. Immers daar zou niemand minder dan Prins Constantijn The New Dutch Wave openen, de stand waarop 12 Nederlandse start ups zich presenteren. Onze speciale belangstelling ging natuurlijk uit naar de drie Rotterdamse startups, Offcourse, Energy Floors en Tryst Energy. Zij mochten vandaag pitchen met de innovatieve oplossingen die zij hebben ontwikkeld.

 

Rotterdamse startups

Energy Floors bestaat als bedrijf al wat langer…. helemaal nieuw was echter de vloer die met zowel zonne-energie als menselijke energie geactiveerd wordt. Dat biedt geweldig leuke mogelijkheden voor bijvoorbeeld schoolpleinen en games.

De tweede Rotterdamse startup was Tryst Energie. Een unieke super energiezuinigen oplossing die het verwisselen van batterijen overbodig maakt.

Offcourse was de derde Rotterdamse startup. Dit crowdsource learning platform heeft zeer veel mogelijkheden en de ambitie om mensen niet naar de school te halen maar de lesstof bij de mensen te krijgen.

3 mooie Rotterdamse concepten die wat het wat ons betreft verdienen om wereldwijd door te breken. Maar dat geldt ook voor de andere Nederlandse startups zoals Flow, Utomik en Minibrew. En de versgebakken Nederlandse stroopwafels vielen bij alle nationaliteiten in de smaak.

 

Op de beursvloer

Op de beursvloer valt nog veel meer te ontdekken. Oude vrienden zoals de VR bol en de pratende tomaten van afgelopen jaar maar ook heel veel andere nieuwigheden. De thema’s VR, AR, AI en robotica domineerden toch wel, bijvoorbeeld in een wel erg realistische flight simulator. Allemaal reuze spannend. En we zijn nog niet uitgekeken….

 

The New Dutch Wave

De Nederlandse delegatie van SXSW bracht een gezellige avond door in het eigen Hollandse honk in Swann Dive, Goed om te zien dat Nederland zich, met een geweldige ambassadeur in Prins Constantijn, goed heeft gepresenteerd dit jaar tijdens SXSW.

 

Bekijk de vlog van dag 3