De weersvoorspelling is veelbelovend… het wordt vandaag maar liefst 30 graden Celcius in Austin. We hebben een drukke dag vol workshops en sessies met af en toe een wandeling van de ene naar de andere locatie.
Verbeter je CTR met 1:1 Content Marketing
Anita begint in het gloednieuwe Fairmont hotel met een sessie hoe je personalized content marketing in kunt zetten voor een beter bereik bij jouw doelgroep. Je hebt gemiddeld slechts 1,7 sec de kans om indruk te maken op jouw doelgroep. Daarna ben je zijn/haar aandacht kwijt.
De line up van het panel is veelbelovend…. De Chief Digital Media Officer van Coca Cola, een director Global Marketing Solutions van Facebook, een digital transformation expert en de Chief Growth Officer van Digital Native. De enorme zaal was dan ook helemaal vol.
De grote lijn van het betoog was wel waar maar niet echt nieuw: “Wees authentiek, gebruik data van je marketing activiteiten het vertelt je wat jouw content voor je doet, en wees persoonlijk en menselijk.” Goed om bevestigd te krijgen wat wij al jaren prediken maar daar kwamen we niet echt voor….
Gelukkig was er een bonus een aantal zeer handige praktische tips en een aantal apps die je gaan helpen om nog effectiever te zijn. Die delen we graag met je op 19 april tijdens #SXSW010
Het belang en de toekomst van A/B testing
Als SocialMediaMonteur ben ik heilig overtuigd van het belang van A/B testing. Vandaar ook de keuze voor de sessie over het belang en de toekomst van back end AB/testing. En met panelleden van de development teams van Facebook, Pinterest en Shutterstock waren de verwachtingen ook hooggespannen. Helaas was er niet zoveel praktische informatie voor ons in deze sessie. Het ging vooral om de ervaringen van de testteams van de bedrijven uit het panel, die ieder bestaan uit gemiddeld 100 A/B testers met legacy testoplossingen, etc. Weinig praktische tips dus…. Op naar de volgende sessie!
Blockchain
Tijdens ons eerste bezoek aan SXSW, 5 jaar geleden, stonden we oog in oog met een pin-automaat voor Bitcoins. Vandaag stond een sessie over blockchain en o.a. cryptomunten op het programma. De Bitcoin heeft zich intussen verder ontwikkeld, gepaard met behoorlijke koersontwikkelingen. Vandaag leerden we dat de blockchain technologie, waarop de cryptomunten gebaseerd zijn, eigenlijk nog steeds in de kinderschoenen staat.
Een panel bestaande uit een traditionele investeerder, een blockchain investeerder en twee juristen discussieerden over het belang en de stand van zaken van blockchain ontwikkelingen in de financiële wereld. We leerden tijdens de sessie dat de belangstelling voor blockchain vanuit startups heel groot is, de noodzaak niet altijd aantoonbaar is, de verschillen in Europa en de Verenigde Staten best groot zijn en …. last but not least, de technologie van deze transparante database infrastructuur nog lang niet uit-ontwikkeld is. Toch denken wij dat deze technologie veel mogelijkheden heeft en wat ons betreft een blijvertje is. Wij blijven het volgen!
Storytelling – marketing in een visuele wereld
Visuele content blijft 60.000 keer beter in ons brein hangen dat andere informatie. Van een verhaal van 600 woorden blijft slechts 20% hangen in ons brein. Geen wonder dus dat marketeers afgelopen jaar en dit jaar steeds meer investeren in goede visuele content. Anita bezocht een sessie over het belang van goede visuele content. Wat is goede visuele content? Daarvoor moeten we weten hoe ons brein werkt, een paar richtlijnen:
- Spanning (een onbeantwoorde vraag) houdt ons brein bezig, het wil de oplossing vinden.
- Ons brein houdt zich graag bezig met nieuwe dingen
- Emoties zorgen dat we dingen beter onthouden
- Een verhaallijn zorgt dat ons brein empathie opwekt, dat is gebaseerd op een chemische reactie
- Ons brein synchroniseert wanneer het een verhaal hoort of vertelt.
Als je met die gegevens aan de slag gaat en visuele content gaat produceren, denk er dan aan dat je consistent bent (boodschap, vormgeving, kleurgebruik). Verder gaat het er vooral om dat je doelgroep je herinnert en je vertrouwt.
Maak je een video? Dan is 90 sec de ideale lengte. In de eerste 30 seconden leg je de probleemstelling uit, in de volgende 30 seconden leg je uit waarom jouw product of dienst de oplossing is en de laatste 30 seconden gebruik je voor een call to action. Tenslotte raden de presentatoren van deze sessie aan om in je film een hoofdrol toe te kennen aan een ‘held’ die problemen gaat aanpakken en waarmee jouw doelgroep zich kan identificeren. Nuttige tips toch?
Aan de slag met personality, neuroscience & emotionele AI
Ook Anne Marie verdiepte zich in het functioneren van ons brein vanochtend tijdens een drie uur durende workshop van Dr. Brian Cugelman. De belangrijkste principes van neuroscience, emotional design, en digitale psychologie kwamen in deze workshop aan bod. Daarna ging Anne Marie zelf aan de slag met psychologische wire-framing en leerde ze hoe je aan de slag kunt met emotioneel intelligente technologiën en verschillende persoonlijkheidstypen.
Cugelman heeft zijn eigen wetenschappelijke methodiek ontwikkeld gebaseerd op personality types. Zijn Quick Spear classificatie is gebaseerd op wie/wat jij bent;
1) (onder)zoeker of behoudend persoon
2) Pragmatisch of empatisch
3) laag reactief of hoog reactief
Als je daarbij rekening houdt met het feit dat mensen zich emotioneel plezierig voelen en dat je sociale invloed kunt baseren op kennis over hoe mensen leren en hoe ze reageren op bijvoorbeeld “rewards” (beloning, afwijzing) ga jij een stuk effectiever te werk bij jouw gerichte opbouw van social communities en/of het analyseren van bestaande communities.
Wat willen volgers in 2018?
Tieners besteden per dag gemiddeld 9 uur op social media. Dat vraagt ander gedrag, veelal gebaseerd op ‘sharing’ en met het leven in het middelpunt. Hoe ga je daar mee om? Ontwikkelaars van Instagram en Facebook en de fashion editor van Vogue deelden hun visie hierop met Anne Marie.
Jongeren gaan anders om met de grens tussen privé en openbaar op social media dan ouderen. Het maakt kinderen niet uit wat voor content er is… zolang er maar interactie mogelijk is en ze bezig zijn in hun social communities. Met reageren, spelletjes, winacties, etc. Tegelijkertijd kan ook het gedrag van een persoon op het ene social media kanaal compleet verschillen van het andere social media kanaal. Het is dus verstandig om te werken met persona’s en op basis daarvan content te ontwikkelen waarmee zij gaan interacteren. Dat vraagt analyse van je doelgroep, het gedrag op social media van jouw community, etc. Een aantal tips van de sluier werden opgelicht tijdens de sessie; het gaat steeds om creativiteit en gevoel van mensen, hoe sneller mensen reageren op jouw postings hoe beter en het gebruik van stories (op Instagram en Facebook) en moments op Twitter kan enorm helpen. Wil je meer weten over dit onderwerp? Meld dan aan voor #SXSW010 op 19 april.
Mobile video op Facebook en Instagram
Dat video content voor mobiel een super belangrijk content format is hoef je Anne Marie niet te vertellen. Daarom stond zij ook vooraan in de rij om van medewerkers van Facebook en Instagram zelf te horen hoe je nog slimmer en effectiever gebruik kunt maken van mobiele devices. Je hebt immers maar 1.7 sec om de kijker te pakken.
Dat betekent dat je pakkende video’s zult moeten maken. Die video’s beginnen met het verhaal, de actie in beeld en op het einde de bedrijfs en/of productinformatie.
Facebook biedt zelf al heel veel mogelijkheden en formats aan waarvan je gebruik kunt maken (carrousel, standaard video, cinemagraphs, slideshows, 360 graden video, etc.). En ook zijn er specifieke advertentie mogelijkheden voor video content.
Ook in deze sessie werd het belang van Stories onderstreept. En … de trend naar verticaal filmen en nog een belangrijk aandachtspunt maak je film zodanig dat de kijker het zonder geluid begrijpt. De overige tips & trics hoor je tijdens #SXSW010 op 19 april a.s.
7 non-obvious trends die onze toekomst veranderen
Anne Marie en Anita sloten gezamenlijk dag 2 af met de keynote van trendwatcher Rohit Bhargava die trends met ons deelde die onze toekomst gaan veranderen. Rohit publiceert elk jaar een boek over de trends van het betreffende jaar. Deze 7 trends gaan we in 2018 al ervaren. Overigens, Rohit is van mening dat trendspotting niet bestaat…. trend curation is wat we doen. En een ‘non-obvious trend is een unieke gecureerde observatie van een versnelling in het heden.’ Mooie filosofische woorden die ons nieuwsgierig maakten naar de 7 non obvious trends. Ze laten zich niet allemaal gemakkelijk vertalen dus we laten ze maar in het Engels staan:
- manipulated outage
- ungendered
- human mode
- light speed learning
- enlighted consumption
- disrupted distribution
- loveable unperfection
Tijdens #SXSW010 geven we uitleg en voorbeelden van deze trends. Een innovatietip van Rohit geven we nu vast. ‘Focus op de kruisingen: gebruik dingen die je in de ene branche leert of ziet in een andere branche.’
=> op naar Dag 3!