Dagboek

De termen Curated en Created laten zich niet goed vertalen in het Nederlands, tenminste niet in de context van online content. (wow, nog meer Engels!). Omdat in Social Media land deze termen over het algemeen in het Engels worden gebruikt, doe ik het ook!

Nu, wat is het verschil tussen Curated Content en Created Content en waarom hebben we ze allebei nodig?

Alleerst maar even de definities!
‘Curated Content’ is content die je hebt gevonden op internet, op sites van anderen en die je via Social Media deelt met je volgers. Je geeft hen een link naar een website of video die niet van jou is.

‘Created Content’ is content op je eigen (company) site, zoals de link op Facebook en Twitter die ik heb gemaakt naar deze blogpost. Met Created Content krijg je volgers naar je eigen website of welk eigen platform je gebruikt.

Asociaal
Natuurlijk is het heel verleidelijk om uitsluitend Created Content te gebruiken, immers ….je wilt mensen naar jouw produkt of dienst leiden. En daar is helemaal niks mis mee. Echter, als je alleen maar links naar je eigen site plaats, lijkt dat nogal op ‘ik praat alleen maar over mijzelf’; en als iets bepaald niet sociaal is, dan is wel: alleen maar praten over jezelf. Klinkt logisch toch?

Sharing is Caring
Door je tweets of Facebook posts met jouw Created Content af te wisselen met Curated Content, praat je ook eens over iets anders. En niet alleen dat! Je schept een band met je volgers, zeker als je nuttige en handige tips en trucs deelt waar jouw fans iets aan hebben.
En niet te vergeten, als je handig en beleefd linkt – dus met officiele mentions en bedankjes-, is de kans groot dat de originele bron van de content ook een volger wordt en misschien zelfs wel JOUW content gaat gebruiken om te posten! Win-win!