Dagboek

Hoe deel je een blogpost op een nieuwe creatieve manier? In de vorige blogpost “creatief posten op social media – deel 1” heb je gelezen hoe je creatief kunt posten op social media met video. Een andere creatieve manier is met een infographic. In deze blogpost lees je waarom een infographic werkt en hoe je er een maakt.

 

Visuals trekken de aandacht van je doelgroep en worden daarom 3 keer meer geliket en geshared dan andere type content. Daarnaast verbetert je vindbaarheid in zoekmachines door het gebruik van visuals (in combinatie met een goede ALT-tag). Met een infographic vergroot je je merkbekendheid, omdat je jouw huisstijl (logo, kleuren etc.) op een karakteristieke wijze deelt. De beste infographics geven handige en relevante informatie aan de kijkers.

 

Hoe maak je een relevante en handige infographic?

  1. Doe onderzoek
  2. Bedenk een invalshoek
  3. Zorg voor feiten en conclusies
  4. Maak een visuele opzet
  5. Bepaal het kleurenschema
  6. Redigeer

Medewerkers Engagement Tool

Om een voorbeeld te geven, deel ik graag mijn infographic over onze ‘Medewerkers Engagement Tool’. Dit is een tool waarmee je jouw werknemers het makkelijk maakt om jouw corporate boodschap te delen op hun timeline(s). Zo maak je van je medewerkers online ambassadeurs en zet je ze in als ‘doorgeefluik’ van jouw corporate boodschap! In de infographic worden drie voordelen gegeven. Benieuwd hoe de tool precies werkt? Lees hier meer.

 

Hoe ik deze infographic heb opgebouwd? Eerst heb ik onderzoek gedaan naar een onderwerp. Ik heb gekeken naar de producten/diensten die we leveren en heb gekozen voor de ‘Medewerkers Engagement Tool’. Vervolgens heb ik nagedacht over de invalshoek en structuur. Zoals je ziet, begint de infographic met een titel en een opsomming van de voordelen eronder. Daarna geef ik een aantal feiten en cijfers van wat de tool heeft betekend voor klanten. De visual heb ik zo simpel mogelijk gemaakt (en van boven naar beneden), zodat het overzichtelijk en makkelijk leesbaar is. De huisstijl van de SocialMediaMonteur bestaat uit de kleuren rood, zwart en wit. Deze kleuren laat ik in de infographic naar voren komen. Tot slotte heb ik het ontwerp geredigeerd en de puntjes op de ‘i’ gezet. Bijvoorbeeld of alle elementen wel recht staan en er geen taalfouten in zitten.

 

Met deze tips kun je nu zelf een infographic maken. Kost dit jou veel tijd en wil je het liever uit handen geven? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.