Dagboek

Veel mensen verwarren social media management met community management, en vice versa. Of denken dat het allebei hetzelfde is. En dat snappen wij best wel.
Maar er is een groot verschil. Het maken en plaatsen van content op jouw social media kanalen, betekent nog niet dat je bezig met community management. Sterker nog, dan ben je bezig met social media management – ook belangrijk!

In het kort:

Social media management heeft als doel om de band tussen jouw merk en je klanten te verstevigen. Je zet social media in als contentmarketing kanaal en zodoende kun je heel gemakkelijk communiceren met jouw (potentiële) klanten, heel informeel allemaal. Social media management houdt in dat je content creëert, advertenties en online campagnes gebruikt, om zodoende een online community op te bouwen.

Community management, het woord zegt het eigenlijk al, houdt in dat je je actief bezig houdt met de mensen (je klanten, je doelgroep, je stakeholders, je concurrenten etc.). Let wel: jouw community zit niet alleen op social media, maar is veel breder aanwezig.  Denk aan de lezers van je nieuwsbrieven, bezoekers van je evenementen/ winkel/showroom/restaurant, maar ook bezoekers van je website. Sommigen zijn misschien niet eens actief op social media, maar maken wel onderdeel uit van je community.

Bij community management hoort dus ook kijken waar jouw doelgroep actief is,  op zoek gaan naar nieuwe relevante volgers, je mailingbestanden onderhouden en af en toe (inactieve) volgers opschonen. 

Communities zijn ontzettend waardevol, zeker als het er om gaat dicht bij je klant te blijven. Immers, een betrokken klant, is een loyale klant!
Community management gaat er voornamelijk om, om contact met de klanten (community) te koesteren en aan te moedigen. Opletten wat er op social media gebeurt, reageren op commentaren, een like uitdelen, vragen en feedback – en dat binnen de juiste tijd.

Nu begrijpen wij heus wel dat je als bedrijf/organisatie niet 24/7 op jouw social media kanalen zit te kijken en te wachten op reacties!

De SocialMediaMonteur kan je hierbij helpen!
Wij zijn niet alleen gespecialiseerd in social media management en online marketing, maar ook in community management. Wij kunnen, omdat wij met een team van ervaren ‘monteurs’  vrijwel altijd online zijn, inspringen op vragen en reacties uit jouw online community en zo zorgen voor het – oh zo belangrijke – ‘koesteren’ en laten groeien van jouw community!

Vragen? Neem gerust contact met ons op!