Dagboek

Het is een simpel concept: Neem een grappig blooperfilmpje. Plak dan jouw eigen video over je product of dienst erachteraan, nét op het moment dat het fout gaat in de bloopervideo.

Deze nieuwe TikTok hype begon in Brazilië, waar lokale ondernemers hun producten op een unieke manier wilden promoten.

De grappige, toegankelijke en vaak authentieke advertenties zijn een perfect viral-recept op TikTok, het platform waar de Brazilian marketing op dit moment een mega-trend is.

 

De hoofddoelgroep van TikTok is Generatie Z. Gen Z is een kritische doelgroep: om impact op hun te maken moet je authentiek en origineel zijn.

Opvallend aan Brazilian marketing is dat de video’s juist helemaal niet gelikt en gepolijst zijn, en zó simpel dat het eigenlijk kneuterig is. Juist dat is de charme van deze trend. Een mix van humor en authenticiteit die perfect aansluit bij Gen Z.

 

Het is een ludieke manier voor kleine bedrijven om in de spotlights te komen. Zo ging deze Brazilian marketing video van oak.fashionn viraal en zorgde voor een gigantische boost in hun bereik:

 

@oak_fashion

Korte broeken! Perfect voor aankomend weekend. Gewoon bij Oak Fashion 😁☀️🩳 #oakfashion #friesland #fyp #brazilianmarketing

♬ origineel geluid – Oak Fashion

 

 

Maar ook grote namen zoals HEMA, Gamma, Bol.com, Schiphol en DHL doen mee aan de trend. HEMA is één van onze favorieten:

@hemanederland

Nog 1+1 keer om af te leren. Wel tot het einde kijken 👀

♬ origineel geluid – HEMA

 

Waarom werkt deze marketingstrategie zo goed? Ze maken gebruik van onze aangeboden nieuwsgierigheid: De eerste seconden pakken direct onze aandacht en vervolgens wil ons brein weten hoe het afloopt. Dit vergroot de kans dat we de video volledig afkijkt, waardoor de impact van de boodschap toeneemt.

 

Zo blijkt maar weer dat humor wonderen kan verrichten. De video’s slaan enorm goed aan op TikTok, maar worden inmiddels ook ingezet op andere social media platforms.

Ga jij je er aan wagen? Check van tevoren onze gratis infographic “12 filmtips voor social media” om voorbereid aan de slag te gaan!