Dagboek

Heb je een Youtubekanaal voor je bedrijf? Wil je graag leren hoe je meer kijkers trekt? Na het uploaden van een fantastische video op je kanaal is er een aantal manieren om je content makkelijk vindbaar te maken. Ik ga je vertellen hoe je dat doet.

1.    Optimaliseer je kanaal
Om je video’s de beste kans te geven om te worden gevonden via de zoekmachine van Youtube is het het beste om te beginnen met optimaliseren van je kanaal. De sterkte en autoriteit van je kanaal ( het aantal views, abonnees, etcetera) zijn belangrijke factoren voor je ranking in de zoekmachine van Youtube. Natuurlijk is het zo dat als je een nieuw kanaal hebt het langer duurt voordat  het aantal views en abonnees toeneemt. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kan doen om je kanaal, nieuw of oud, te optimaliseren. Let bijvoorbeeld op de keuze van de naam van het kanaal, je keywords, de omschrijving van het kanaal, de avatar en ga zo maar door. Zorg dat je regelmatig video’s plaatst en dat je een link naar je website plaatst.

2.    Optimaliseer je video’s
Wanneer je er klaar voor bent om een video die je hebt gemaakt te uploaden, moet je deze eerst klaar maken om gevonden te worden.

Keywords – Zorg voor keywords in de titel, maar houdt het kort en bondig. Zorg dat de keywords ook te maken hebben met de content in je video. Je titel moet daarnaast ook duidelijk weergeven wat de video inhoudt. Zo voorkom je teleurstellingen bij je kijkers.
Omschrijving – In het zoekresultaat van Youtube zijn maximaal de eerste drie zinnen van de omschrijving te zien. Make them count! Beschrijf wat je kijkers te zien krijgen in je video.

Tags – Tags vertellen Youtube waar je video over gaat. Overdrijf niet en gebruik niet teveel tags.
Annotaties en cards – Annotaties zijn klikbare overlays in YouTube-video’s. Annotaties worden gebruikt om de betrokkenheid te vergroten, meer informatie te geven en te helpen bij de navigatie. Dit is dus een kans om meer engagement te krijgen uit elke view. Youtube heeft recent ook Youtube Cards toegevoegd. Dit is soortgelijk aan annotaties, maar nog een tikje interactiever.

Thumbnails – Een aantrekkelijke, creatieve thumbnail verleidt kijkers om op je video te klikken.

Afspeellijsten – Maak een gestructureerde layout op je kanaal. Je maakt het op deze manier makkelijk voor je kijkers om video’s op te zoeken en zo vergroot je dus de gebruikerservaring.

 

3.    Maak het crossmediaal
Aangezien aanbevolen video’s een van de Youtube’s rankings is, is het slim om je video’s zelf te promoten. Maak het makkelijk voor je kijkers door je video’s te delen op plekken waar zij komen. Namelijk Facebook, Twitter, Google+, je blog of bedrijfswebsite. Je kan het zo gek niet bedenken. Veel van deze social media kan je direct linken met je Youtubekanaal. Natuurlijk is het belangrijk om je video’s ook zelf te posten, zodat je er een dialoog omheen kan voeren met je volgers.

De kijker bepaalt!
Je bent misschien een ster in het optimaliseren van je Youtubekanaal en je video’s maar als de inhoud van je video nergens op slaat, heeft optimaliseren ook geen zin. Dat lijkt logisch, maar wat is de precieze reden?
De ranking van je video wordt voor een heel groot gedeelte bepaald aan de hand van gebruikservaringdata. Youtube hecht grote waarde aan video’s die voor een langere tijd bekeken worden, die veel gedeeld worden en waar veel commentaar en abonnees uit ontstaan.
Het creëren van engaging content is vele malen moeilijker dan een video uploaden met een aantal tags of een leuke thumbnail. Als je net begint, is het handig om verschillende video’s te maken. Zo zie je direct wat scoort bij je kijkers.
Misschien lijkt  het heel veel werk om jouw Youtubekanaal “the next big thing” te maken. Integendeel, het is zelfs heel leuk! Zeker als het de gewenste resultaten oplevert die jij graag wil. Heb je toch liever hulp bij de optimalisatie van jouw Youtubekanaal? Één van onze monteurs helpt je hier graag bij verder! Of wil je zelf leren hoe je een video maakt die je kijkers waarderen?

Overweeg dan de online video training van NewMediaBrains.