Dagboekcreator studio

De online wereld verandert continu. Social media platformen brengen regelmatig nieuwe functies uit en nieuwe online tools blijven maar komen. Daarbij zijn er vele trends waaraan je niet kunt ontkomen. In dit artikel ga ik meer in op de online tools dan op de trends. Ben je benieuwd naar de Social Media trends van 2020? Bekijk dan deze infographic!

Een van de meest gebruikte online tools is de Business Manager van Facebook en verandert regelmatig. Facebook zit niet stil en heeft een nieuwe tool erbij gelanceerd. Misschien heb je hem al voorbij zien komen; de Studio voor Makers. Ik leg je uit hoe wat je ermee kunt en waarom dit belangrijk is. Lees je mee?

 

Facebook en de STUDIO VOOR MAKERS

Allereerst. Wat is de Studio voor Makers precies? Eigenlijk bestaat de Studio voor Makers al sinds 2017. De laatste tijd is de tool uitgebreid en verhuist Facebook functionaliteit naar Studio voor Makers. De tool biedt bijvoorbeeld de functie om Instagramberichten in te plannen. Het inplannen van Instagramberichten kan met diverse online tools van derde partijen, maar nu kan het ook via Facebook. Een Instagram maker-account is vergelijkbaar met een Instagram-bedrijfsprofiel, alleen met net andere functies en meer analytics. En, het is beschikbaar in je webbrowser in plaats van op je telefoon. 

 

creator studio

 

De Studio voor Makers heeft ook voor het posten op je Facebook pagina veel handige functies en er komen steeds nieuwe functies bij. Bedenk wel dat je steeds goed moet bedenken wat zo’n functie voor jou kan doen. Zet ze niet in zonder een online strategie. Daarnaast verandert ook het algoritme van Facebook, Instagram en de andere online kanalen. De tijdlijnen zijn al lang niet meer uitsluitend chronologisch, de algoritmes waarmee berichten getoond worden houden ook rekening met interactie en interesse van de gebruikers. Door gebruik te maken van machine learning verbeteren de systemen zich zelf. 

Wellicht is ook de nieuwe look van je Facebook-account opgevallen op je laptop. Het scherm is minder blauw en lijkt erg op de app op je smartphone die al eerder werd gelanceerd. Nu kan je nog kiezen tussen de nieuwe en de oude look, maar straks moet je echt overstappen. Wil je kijken hoe het eruitziet? Klik rechts bovenaan de startpagina, bij het pijltje op ‘overschakelen naar de nieuwe Facebook’. Je kan nu nog terug naar de oude versie, aan het eind van dit jaar wordt dit de enige beschikbare interface.

 

Facebook Look

 

Facebook dwingt je om met deze veranderingen mee te gaan en je werkwijze continu te veranderen, anders kan je je werk niet goed doen. Vind je het verwarrend? Ik help je graag een handje.

 

Heb jij een online strategie?

Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe belangrijk het is om een goede strategie te hebben bij het gebruik van online content management tools. Klakkeloos berichten plaatsen op social media levert op de lange termijn niet de maximale resultaten. Daar komt meer bij kijken dan je misschien denkt. Wie is jouw doelgroep en hoe ga je deze bereiken? Welk platform wordt het meest gebruikt door jouw doelgroep en wat willen klanten/fans van jou zien? Wat voor soort content heb je of moet er content gemaakt worden? Of heb je al content, maar moet dit verbeterd worden voor de verschillende kanalen? De afmetingen en presentatiemogelijkheden verschillen enorm per kanaal. Video’s, foto’s, carrousel posts, stories, live video, IGTV-video’s, er zijn tal diverse opties voor postings. Maak je ook gebruik van mentions en benut je hashtags slim en passend bij jouw kanalen?

Check jij ook de statistieken van je pagina en berichten? Zo nee, dan mis je een kans! Hier kan je veel van leren en je toekomstige berichten mee optimaliseren. Bekijk je wel de statistieken, maar begrijp je er niks van? Neem contact op, dan leg ik het je uit. Naast advies geven, voer ik ook graag optimalisaties uit om jouw socialmediakanalen nog beter te maken voor communitygroei, -loyalty en conversie.

 

creator studio

 

Coronahulp

Misschien heb je al een strategie en voer je die uit, maar ben je nu hard geraakt door de coronacrisis. Heel begrijpelijk dat je momenteel met de handen in je haren zit. Je bent niet de enige! Ik houd mijn hoofd koel en heb geluk. Online marketing is nu juist van belang! Wij doen dat ook. We houden ons aan de ‘social disctance’-maatregelen, maar online zijn we ‘close’ en blijven goed online communiceren met elkaar en met onze klanten. Nu we hele dagen thuiszitten, neemt het gebruik van socialmedia toe. Inspireer dus consumenten of klanten met jouw product(en) of dienst(en) via socialmedia en benut de situatie.

 

Wil jij jouw socialmediastrategie een boost geven?

Mocht je na het lezen van dit artikel met mij willen sparren of wil je meer te weten willen komen hoe ik je kan helpen? Bel of mail mij gerust:

Telefoon: 010 7423122
E-mail: info@socialmediamonteur.nl

Blijf gezond, blijf thuis, maar vooral… blijf online!

Lees ook een blog van de andere socialmediamonteurs:

Instagram live cooking workshop
De keiharde cijfers van employee advocacy
E-mail marketing: 5 redenen waarom het werkt voor jouw bedrijf!
Social advertising voor online conversie