Dagboek

We zeggen al meer dan een jaar dat stories steeds belangrijker worden. Op Instagram zijn we er al aan gewend, sterker nog, er zijn Instagram gebruikers die de tijdlijnbeelden laten voor wat het is en alleen nog maar stories swipen. Op Facebook zijn stories ook al behoorlijk ingeburgerd. Afgelopen weken heeft LinkedIn z’n stories geïntroduceerd, eerst op de persoonlijke pagina’s en sinds afgelopen week ook op de bedrijfspagina’s. Twitter test momenteel z’n Fleets (de twitter term voor stories) in Brazilië. Het zal vast niet lang duren voordat we die hier ook gaan zien! Dit zijn de antwoorden van de bestaande social media kanalen op beelden die 24 uur zichtbaar blijven op kanalen zoals SnapChat en TikTok. Kanalen volledig gericht op verticale content via de smartphone.  

 

Stories zijn een uitstekende manier om op te vallen, zeker nu het dringen is op de tijdlijnen. Hoogste tijd dus dat jij ook stories gaat inzetten om jouw merk, product of dienst zichtbaar te maken. Let op! Het inzetten van stories is echt anders dan de postings die je tot nu toe gewend was te plaatsen! Het wordt dus tijd dat je voor jouw merk en online kanalen een story strategie ontwikkelt. Hieronder geef ik je een 5 tips:

 

1. Denk verticaal

Allereerst moet je verticaal denken! Dat zal even wennen zijn bij het maken van je content. Bedenk goed welke beelden je gebruikt en hoe je ze maakt. Als je het slim doet kun je de beelden zowel voor de reguliere postings als voor je stories gebruiken.

 

2. Kom snel to the point

Realiseer je ook dat een story 15 seconden in beeld is en dan weg is… dat is best kort! En de die hard story swipers zijn meest ongeduldiger. Geen lappen tekst dus en als je bewegende beelden gebruikt, zorg dat je de aandacht trekt in de eerste 6 seconden!

 

3. Kleed je stories aan

Je kunt je stories aankleden door middel van tekst, stickers en effecten. De mogelijkheden verschillen per kanaal. Op Instagram kun je helemaal los, op LinkedIn zijn de mogelijkheden (nog) beperkt. Vergeet ook geen gebruik te maken van hashtags en mentions, dat is even belangrijk als bij normale posts. 

 

4. Benut de extra mogelijkheden op Instagram

Op Instagram heb je nog meer mogelijkheden om je stories maximaal in te zetten. Zo kun je je profiel optimaliseren door een aantal stories als highlights (die ronde bolletjes onder je bio) te bewaren. Daar kun je informatie in kwijt als:

  • ‘over ons’
  • portfolio of testimonials
  • acties en aanbiedingen
  • IGTV uitzendingen 
  • etc.

 

5. Extra’s

Heb je een grote community op Instagram? Boven de 10.000 volgers openen er nieuwe mogelijkheden waarvan de belangrijkste is dat je een URL kunt toevoegen aan je story (swipe). Heb je nou nog geen 10.000 volgers, dan kan je die URL toevoegen door je story te promoten.

Is het voor jou nog nieuw en wil je een keer sparren hoe stories jouw merk of product zichtbaarder kunnen maken? Laten we dan samen een keer koffie drinken en het over jouw story strategie hebben. Of heb je hulp nodig bij het inrichten van je Instagram, het maken van geschikte story content of het inzetten van de extra mogelijkheden? Neem contact op!