Dagboek

De hashtag, op Instagram en Twitter, gemaakt om makkelijker te zoeken naar onderwerpen die je interesseren is de laatste jaren uitgegroeid tot dé manier om te laten weten hoe je ergens over denkt. Niet zelden wordt een hashtag gemaakt om een aktie of idee te ondersteunen en worden ze ook buiten socialmedia gebruikt. Bijvoorbeeld op posters of in folders.

Het allermooiste is natuurlijk een hashtag die viraal gaat, dat zoveel mensen hem gebruiken dat je er niet meer onderuit komt en je op die manier de boodschap onder de aandacht kunt brengen van een grote groep. Maar het loopt niet altijd zoals bedacht, een hashtag kan een tijdje sluimeren en dan ineens massaal worden opgepikt, hij kan in het verkeerde keelgat schieten bij je volgers of zelfs gekaapt worden voor een tegenovergesteld doel!

#MeToo

Een goed voorbeeld van een later opgepikte hashtag de #MeToo, die vorig jaar massaal gebruikt werd door vrouwen (en mannen) over de hele wereld, om hun verhalen over sexueel misbruik te delen. Oorspronkelijk is “Me Too” afkomstig van activiste Tarana Burke uit New York, die deze term in 2006 gebruikte op de website MySpace om empathie te kweken voor vrouwen die slachtoffer waren van seksueel misbruik. In de Verenigde Staten kwam er na de verkiezing van Donald Trump tot president (20 januari 2017) een beweging van de grond om de rechten van vrouwen meer onder de aandacht te brengen. Later dat jaar moedigde de Amerikaanse actrice Alyssa Milano op Twitter vrouwen aan om met de hashtag #MeToo hun ervaringen met seksueel grensoverschrijdend gedrag te delen om aan te tonen hoe wijdverbreid dit probleem is in de samenleving.

De hashtag was op 15 oktober 2017 al 200.000 keer gebruikt en op 16 oktober meer dan 500.000 keer getweet. Op Facebook werd hij binnen 24 uur door meer dan 4,7 miljoen mensen in 12 miljoen posts gebruikt.  Facebook maakte bekend dat 45% van zijn gebruikers in de Verenigde Staten een Facebookvriend had die de term had gepost!

 

#IkDoeNietMeerMee

Ook Nederland kent zijn virale hashtags, zoals vorige maand nog de (inmiddels beruchte) #IkDoeNietMeerMee. Helaas pakte deze hashtag niet zo positief uit als de #metoo. De hashtag werd op Instagram gebruikt door o.a. zangeres Famke Louise, Bizzey, Dyna en Thomas Berge om hun onvrede te uiten over de corona-maatregelen. De artiestenwereld is zwaar getroffen door de maatregelen en daar waren zij het niet meer mee eens.
Hoewel Famke Louise niet de enige artiest was met deze boodschap, werd zij wel door de rest van de media als aanspreekpunt gezien en verscheen ze ’s avond in de talkshow Jinek.
De #IkDoeNietMeerMee viel niet in goede aarde bij het publiek en corona deskundigen en er kwam een storm van kritiek op de BN’ers. Dit leidde ertoe dat de meesten de volgende dag hun Instagram posts verwijderden en Famke postte er zelfs nog een excuus erachteraan.
Na de excuses en nog een keer te gast te zijn geweest bij Jinek, lijkt het erop dat dit hele gedoe nu voor Famke achter de rug is. De maatregelen zijn echter nog altijd van toepassing.

De hashtag was dus eventjes viraal, maar niet om de redenen die de bedenkers hiervan hadden verwacht. Famke, met 1 miljoen volgers op Instagram toch een echte influencer, had misschien zelf ook de golf van kritiek niet zien aankomen.

View this post on Instagram

Nadat ik het filmpje met de # maandag gepost had, ben ik de ochtend daarop overladen met telefoontjes. De mainstream media koos mij als potentieel aanspreekpunt en daar bovenop kwam ook een breuk met mijn management die vorige week plaatsvond. Al met al, niet mijn beste dag. Dit alles heeft geleid tot het feit dat ik alleen en onvoorbereid bij Jinek aan tafel schoof. Niemand heeft mij iets verplicht, maar toch dacht ik het verschil te kunnen maken. Dat te hebben gezegd realiseer ik me de ernst van ongefundeerde uitspraken doen. Gisteren aan tafel was ik zenuwachtig en heb ik niet mijn verhaal kunnen doen zoals ik dat graag wilde. Ik ben geen wetenschapper, arts, viroloog of politicus en dat heb ik ook nooit beweerd. Het is nooit mijn intentie geweest om mensen aan te sporen om laconiek om te gaan met de maatregelen die getroffen zijn rondom het Coranavirus. Ik heb respect voor alle zorgmedewerkers en ik heb begrip voor allen die hiermee geconfronteerd worden op dagelijkse basis. De bedoeling bij Jinek was om een ander perspectief te bieden en toch een beetje het tegengeluid te kunnen geven. Ik ben een doorzetter en wilde dus daad bij het woord stellen door mijzelf kenbaar te maken op tv, wat ik niet had kunnen voorzien was de totale stilte en gebrek aan support om mij heen. Alhoewel ik dit niet heel verrassend vind, had ik wederom de situatie iets beter kunnen inschatten. Ik ben geen slachtoffer en wil daarom ook nu mijn verantwoordelijkheid dragen. Ik kondig daarom aan dat ik die video weghaal omdat ik niet meer achter die boodschap sta. Ik ga even een stap achteruit doen, reflecteren en op zoek naar een bijzonder, inspirerend iemand die gespecialiseerd is in pandemieën om mij te educaten over deze situatie en wellicht met mij het podium wil delen. Ik hoop dat jullie mij de ruimte gunnen te kunnen groeien. Ik wil mijn excuses aanbieden aan allen die zich gekwetst of verward hebben gevoeld en beloof beter mijn best te doen. Veel liefs, Famke Louise

A post shared by Famke Louise (@famkelouise_) on

Hashtag Hijack

Behalve hits en missers met hashtags, kan een hashtag ook ‘gekaapt’ worden, oftwel het zogenaamde ‘hashtag hijacking’. In zo’n geval wordt een hashtag overgenomen door gebruikers (vaak op Twitter) en gebruikt voor iets heel anders en daardoor onbruikbaar gemaakt voor de oorspronkelijke campagne of doel.

Dit gebeurde de afgelopen week met de #ProudBoys. De hashtag werd eerst gebruikt om posts over de Proud Boys, een rechtsextremistische organisatie in de Verenigde Staten, te delen. Zij kwamen in het nieuws omdat ze genoemd werden in het televisiedebat tussen de Amerikaanse president Trump en zijn rivaal Joe Biden. Trump werd door moderator Chris Wallace gevraagd of hij afstand wilde nemen van gewelddadige milities en hen wilde vragen te stoppen met geweld. Biden noemde daarbij als voorbeeld de Proud Boys. Trump reageerde met de oproep aan de Proud Boys: “Stand back and stand by“, ofwel “houd jullie gedeisd en blijf paraat”. De groep voelde zich hierdoor gesteund door Trump.

Sinds vorige week is de hashtag ‘gekaapt’ door de LGBT+ gemeenschap. Er worden foto’s en video’s gedeeld van homostellen, bruiloften en regenboogvlaggen, met #ProudBoys. Hierdoor worden de berichten van de extremistische ‘Proud Boys’ min of meer ondergesneeuwd en veel minder zichtbaar. En dat was de bedoeling.

Aan Hasthag Hijacking kun je als hashtag bedenker vrij weinig doen, het overkomt je. Het geeft hooguit aan dat je wel goed moet nadenken over je hashtags: verzin ze zo dat ze niet gemakkelijk te misbruiken zijn voor een tegenoverstelt doel en geen dubbele betekenis hebben. Dat blijft lastig en ach, in het geval van de #ProudBoys was het wel een mooie hijack, iets negatiefs ombuigen naar positief da’s altijd geweldig!