SXSW

In 2008 was Gary Vaynerchuk voor het eerst op #SXSW, hij kwam daar ideeën opdoen over social media om de wijnbusiness van z’n vader te boosten… Dat is hem goed gelukt! In 5 jaar wist hij de omzet van winelibrary.com te laten groeien van $3 miljoen naar $60 miljoen. Zijn aanpak via Twitter, Facebook en YouTube was vernieuwend en succesvol. En nog altijd is hij o.a. met #AskGaryVee actief via alle online kanalen met VaynerMedia en als investeerder in Facebook, Twitter, Tumblr, Uber, Birchbox en nog heel veel andere online bedrijven. In 2014 werd Gary opgenomen in Fortune magazine’s “40 Under 40” list van meest invloedrijke business leaders in business en behaalde hij de #1 positie op de Forbes lijst van Top 40 Social Selling Marketing masters.

Inmiddels zijn zijn publieke Q&A’s #AskGaryVee ongelooflijk populair geworden. Geen wonder dus dat de rij voor de microfoon in de zaal van het Convention Center in Austin niet ophield…. Op zijn authentieke, snelle, soms botte maar ook heel gevoelige manier beantwoordde hij een onafgebroken stroom vragen van mensen uit de zaal.

En ondanks dat zijn talks vol zitten met woorden als ‘fuck’, ‘bitch’, etc. blijkt er een man aan het woord te zijn die het woord ‘empathy’ lijkt te hebben uitgevonden. Alles draait bij Gary Vaynerchuk om mensen. Hij verdiept zich in een mens en kijkt hoe hij er het beste uit kan halen. Want dat helpt ook hem om iets aan mensen te verkopen. En dat maakt zijn talks zo succesvol. En aders dan de meeste sprekers die volgens Vaynerchuk vooral bezig zijn om de persberichten van hun werkgever/bedrijf te presenteren. Z’n adviezen aan de vragenstellers waren simpel maar doeltreffend. Hij vindt zichzelf ook beslist geen guru maar een praktisch mens. “Believe in what you sell!” “There are no millennials, there are people.” “People work better when you deploy honey than vinegar.” Waren enkele van zijn uitspraken vanochtend. Over adverteren zei hij: “There are better ways to sell, you should not waste time of your customers.”

Snapchat meest interessante online platform

Natuurlijk werd de vraag gesteld welk social mediaplatform Gary Vaynerchuk op dit moment het meest interessant vindt. Vaynerchuk heeft momenteel z’n aandacht sterk op SnapChat gericht en om een aantal redenen. Allereerst is het volgens Vaynerchuk een echt nieuw platform met een nieuwe User Interface en niet zoals Twitter, Facebook en Instagram met een inmiddels al traditionele timeline. Daarbij dwingt SnapChat je om creatief en snel te zijn. En last but not least…. Iedereen die jonger is dan 21 jaar zit nu op SnapChat. Als je daar aan wilt verkopen, nu of in de toekomst, kun je maar beter zorgen dat je daar zichtbaar bent.
Zelfs na afloop van de sessie was de rij rondom Gary Vaynerchuk nog enorm. We gaan zijn adviezen zeker serieus nemen en houden de ontwikkelingen rondom SnapChat natuurlijk ook goed in de gaten.