SXSW

In onze hyper-connected wereld zijn de consumenten verwachtingen rondom technologische innovatie sterk afhankelijk van non-stop connectivity. We hebben een ‘plugged-in’ mentaliteit ontwikkeld die bepaalt hoe we wereldwijd, persoonlijk en professioneel met elkaar omgaan. En waar mobile connectivity voor iedereen en overall beschikbaar is, zijn er nieuwe kansen voor bestaande en nieuwe bedrijven om de manier waarop we interacteren, reizen en beleven opnieuw vorm te geven. Daar ging de eerste sessie van vandaag over. In een panel met Gogo CCO Ash ElDifrawi, TripAdvisor CMO Barbara Messing en LoungeBuddy CEO Tyler Dikman kwamen de implicaties van global connectivity ter sprake.

 

Op een vlucht gisteren naar Austin verzorgde GoGo gedurende het laatste half uur voor de landing gratis wifi aan de passagiers. Met de LoungeBuddy app werd gemeten hoeveel devices ingelogd waren. In het toestel zaten 120 passagiers, in total hebben 122 devices ingelogd. Een succesvolle pilot dus! En het feit dat er meer devices online waren dan er passagiers in het vliegtuig zaten heeft deze vlucht meteen de bijnaam de ‘Octupus flight’ opgeleverd.

 

Hoe lang zal het nog duren voordat open acces in de lucht de business van inflight entertainment gaat vervangen? De techniek is er klaar voor. Tijdens de testvlucht nog 3 mb/sec maar dat kan spoedig wel 20 keer sneller (> 100mb / sec). Modem providers en satellite providers willen graag hun medewerking verlenen. De diensten kunnen international aangeboden worden en qua beveiliging zijn er niet echt wezenlijke verschillen met internet gebruik op de luchthavens.

 

Tripadvisor, dé reisapp bij uitstek kan momenteel tijdens de vlucht alleen offline gebruikt worden. Tripadvisor is momenteel op 320 miljoen devices gedownload. Als reizigers de service ook tijdens hun reis kunnen gebruiken zou dat voor hen natuurlijk erg prettig zijn. Ze hebben dan toegang tot alle informatie die ze bij aankomst en tijdens hun verblijf zouden willen hebben. Geen noodzaak meer om papieren reisgidsen mee te sjouwen. De app geeft alle info. Sterker nog Tripadvisor ziet kansen om ook reisplanners in de app in te bouwen zodat de reiziger z’n gehele trip kan blijven overzien inclusief vertragingen en andere wijzigingen in het reisschema. Trip advisor ziet kansen om het voor de reiziger nog leuker te maken.

Maar het zou zomaar kunnen zijn dat de vliegmaatschappijen dit niet zo’n fijne ontwikkeling vinden… hun inflight entertainment en inflight magazine zijn natuurlijke naast informatie bronnen voor de reiziger ook uitstekende en voordelige marketing tools om hun overige diensten te promoten.