Dagboek

We zijn nu al bijna een jaar in de ban van het coronavirus. Bedenk voor jezelf eens hoe jij de huidige lockdown ervaart ten opzichte van die van bijna een jaar geleden. Emotioneel wordt het steeds zwaarder, dat is zeker zo. We verlangen naar meer bewegingsvrijheid en willen elkaar zien, gezellige dingen doen, familie en vrienden bezoeken, etc.. We willen dat onze kinderen geen achterstand oplopen in hun ontwikkeling en dat er zicht is op een ‘nieuw’ normaal leven. Toch vind ik het positief dat deze coronacrisis een enorme boost is voor de digitalisering van ons dagelijks en zakelijk leven. En dat iedereen online steeds creatiever wordt.

Toen de eerste lockdown werd aangekondigd, zag ik collega ondernemers in shock; nu houdt alles op. Ze waren niet bekend met zoom, teams of google meet en hadden een business model dat 100% gebaseerd was op persoonlijke ontmoetingen. Het afgelopen jaar heeft ons gedwongen om creatief te zijn en online kanalen te gebruiken om ons werk te doen. En in heel veel gevallen met goede resultaten. Helaas niet in alle gevallen, de cultuursector en de evenementenbranche, bijvoorbeeld, hebben het nog steeds heel erg moeilijk. Maar steeds meer restaurants, winkeliers, etc. zetten soms zeer succesvol social media en online bestelmogelijkheden in om (wat) omzet te maken en vooral de band met hun klanten te behouden. En gelukkig waarderen die klanten dat! De hashtag #supportyourlocals  deed het geweldig in december en wordt nog steeds goed gebruikt. 

Social media gebruik blijft groeien

En ondanks de excessen rondom de Amerikaanse presidentsverkiezingen en andere social media incidenten, groeit het gebruik van social media nog altijd.  En de verwachting is dat die groei van het aantal social media gebruikers ook de komende jaren nog doorzet. Van de excessen leren we hopelijk. Mensen met slechte bedoelingen zijn helaas van alle tijden, online én offline. We zullen er alleen op een passende manier mee leren omgaan. 

ontwikkeling aantal social media gebruikers 2017 – 2025

Goede content is belangrijker dan ooit, wat hebben we afgelopen jaar prachtige dingen online voorbij zien komen. En de vertaling naar online lukt steeds beter. Denk aan het prachtige filmpje van het Rotterdams Philharmonisch Orkest dat vanaf 20 maart 2020 de hele wereld overging. Was dat niet innovatief en creatief digitaal denken? We hebben veel voorbeelden gezien de afgelopen tijd van creatieve digitale innovaties. Borrels, etentjes, leuke en mooie filmpjes, je kunt het zo gek niet bedenken. Eigenlijk is alles mogelijk. Iedereen begint zo langzaam aan ‘online first’ te denken. 

Het gaat niet alleen om wat je post, maar ook hoe

Daardoor wordt het ook steeds drukker op de tijdlijnen, we moeten steeds creatiever worden om aandacht te krijgen van onze doelgroep. Daarmee wordt de techniek achter het plaatsen van de content steeds belangrijker. Als je goed snapt hoe de algoritmes van Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn etc. werken kun je je bereik zeker positief beïnvloeden. Daar helpen wij onze klanten dagelijks mee. Wil je sneller resultaat? Dan zul je social advertising moeten inzetten. Afgelopen jaar hebben we wereldwijd voor $110,628m via social media geadverteerd, dat is 13,3% meer dan in 2019. Logisch want persoonlijke acquisitie is ook lastiger geworden nu er geen congressen, business borrels, etc. meer zijn. Voordelen ten opzichte van ouderwetse offline advertising in tijdschriften en kranten zijn, dat je veel specifieker je doelgroep kunt kiezen en op elk moment van de campagne kunt meten en bijsturen, stoppen of extra inzetten. We hebben al vele mooie resultaten behaald. En de uiteindelijke kosten van zo’n campagne zijn meestal veel lager dan bij een traditionele ‘print’ campagne. Er zijn heel veel mogelijkheden.  We bespreken ze graag met je!

Wil jij in 2021 digitale stappen zetten? En een keertje klankborden hoe je dat zou kunnen aanpakken? Ik maak er graag tijd voor!