Dagboek

Niet iedereen post vol trots op Facebook dat ze in de rij bij de slager of bakker staan, uitzonderingen daargelaten…, maar wél als ze een avondje uit zijn naar een concert,  een toneelstuk, een festival, een receptie/feest; maar ook deelnemen aan een workshop of training. Het kan daarom voor ieder evenement zeer zeker de moeite waard zijn om op Facebook een event pagina aan te maken en hieronder vind je 10 redenen waarom!

1. Gratis publiciteit

Als iemand op Facebook aangeeft deel te nemen aan een evenement, wordt dit in de tijdlijn aan zijn/haar Facebook vrienden getoond. Hierdoor zien de andere Facebook vrienden dit en de kans is groot dat zij in dezelfde omgeving wonen en gedeelde interesses hebben. Wellicht vinden zij jouw evenement ook interessant, en zo bereik je heel makkelijk én gratis je doelgroep.

2. Makkelijk om nieuwe informatie door te geven

Als er iets wijzigt in de planning, de tijden, de inhoud etc, worden je bezoekers automatisch op de hoogte gehouden als je dit op de evenementpagina wordt aanpast.

3. Het staat direct in de agenda van bezoekers

Het evenement wordt automatisch toegevoegd aan de Facebook evenementen kalender/agenda. Veel gebruikers hebben hun digitale agenda’s verbonden met Facebook en dan wordt het evenement automatisch ook daar aan toegevoegd. Ook handig: iedereen die op Facebook aangeeft een evenement te bezoeken krijgt standaard een paar dagen vantevoren en op de dag van het evenement een pop-up als reminder.

4. Mogelijkheden voor extra content

Als iemand op Facebook aangeeft naar een evenement te gaan, zien veel vrienden dat voorbijkomen op hun tijdslijn. Als ze ook nog eens een like geven aan andere posts op jouw pagina zien hun vrienden dat ook.
Kortom, het is een extra mogelijkheid om gratis publiciteit te krijgen onder vrienden van mensen die naar het evenement gaan: de perfecte doelgroep! Voorbeelden van extra content zijn:
• Foto’s
• Video’s (trailers, teasers)
• Interviews (met bijvoorbeeld sprekers)
• Artikelen op nieuws- en andere sites (van klanten of samenwerkende bedrijven) die melding maken van je aankomende evenement.

5. Hashtag om feedback te verzamelen

Facebook heeft net als Twitter en Instagram de mogelijkheid om hasthags te gebruiken. Als je een # gebruikt kan iedereen die klikt op de hashtag zoeken naar andere berichten en updates met die hashtag. Op die manier kun je zorgen dat mensen die naar hetzelfde evenement gaan elkaars berichten en foto’s kunnen vinden. Ook als iemand je pagina niet volgt, komt je bericht in de zoekresultaten bij naar voren bij mensen die middels de eventhashtag zoeken.

6. Promoot je evenement onder nieuwe doelgroepen

Facebook is bij uitstek ‘mond-tot-mondreclame’. Mensen zien van hun vrienden wat ze doen en als dit positief is, is dat gratis reclame voor je evenement. Het allermooiste is het natuurlijk als mensen uit zichzelf aangeven bij een evenement te zijn op Facebook. Maar mensen komen niet altijd uit zichzelf naar je evenement pagina en/of berichten. Je kunt er voor kiezen om je evenement te promoten op Facebook. Dit kan al vanaf een paar euro per dag en kun je gericht doen onder bijvoorbeeld de vrienden van je fans of een specifieke andere doelgroep. Je betaalt per klik. Het is aan te raden om een bedrag voor deze ‘Facebook ads’ te reserveren in je marketingbudget.

7. Opvallen bij andere evenementen

Je evenement worden als ‘verwante evenementen’ getoond bij andere evenementen op Facebook. Dat werkt zoals je misschien wel kent van online shops: ‘mensen die dit kochten, kochten ook…’. Op Facebook wordt jouw evenement hier automatisch meegenomen. Zodoende val je ook op bij mensen die mogelijk in jouw doelgroep vallen.

8. Directe link naar kaartverkoop

Je kunt in het evenement een directe link naar de kaartverkoop (via een URL) toevoegen. Dat maakt het voor de bezoeker nog makkelijker om kaarten te kopen.

9. Extra contact momenten na afloop

Behalve het creëren van buzz voorafgaand en tijdens het evenement op Facebook, is kort na afloop ook een ideaal moment om content te delen!
Als je bezoekers/deelnemers een leuke tijd hebben gehad en ze zien een foto van het evenement met bijvoorbeeld een tekst als ‘bedankt’, is de kans erg groot dat mensen dit liken en hopelijk zelfs een korte recensie geven.

10. Vrienden uitnodigen

Je kunt persoonlijk vrienden uitnodigen voor jouw event. Hoe leuk is het als iemand jouw persoonlijk attendeert op een evenement? Afhankelijk van de instellingen ontvangt die persoon ook nog een mail met de uitnodiging. En nog handiger, je kunt mede-organisatoren aan je event koppelen die hun vrienden persoonlijk kunnen uitnodigen!

Nadelen? Een nadeel is dat als iemand die zegt naar je evenement te gaan door middel van een klikje op Facebook het niet te controleren of managen is of hij/zij daadwerkelijk een kaartje heeft gekocht en komt. Maar dat moet je zeker niet weerhouden om jouw volgende event aan te maken op Facebook.

Hulp nodig bij boosten van jouw Facebook event of het opzetten van een reclame campagne voor jouw evenement? Ik kan je helpen, neem gerust contact met mij op!