Dagboekattending events

De meeste mensen posten niet vol trots dat ze in de rij bij de bakker staan, uitzonderingen daargelaten…, maar wél als ze een avondje uit zijn naar een concert, een toneelstuk, een festival of bijvoorbeeld een workshop. Het kan voor ieder evenement zeer zeker de moeite waard zijn om op Facebook een evenementpagina aan te maken en hieronder vind je 9 redenen waarom!

 

 

  1. Gratis publiciteit

Als iemand op Facebook aangeeft deel te nemen aan een evenement, wordt dit in de ‘ticker’ aan zijn/haar facebook vrienden getoond. Hierdoor zien de andere Facebook vrienden dit en de kans is groot dat zij in dezelfde omgeving wonen, gedeelde interesses hebben en jouw evenement wellicht ook interessant vinden en zo bereik je heel makkelijk én gratis je doelgroep.

 

  1. Makkelijk om nieuwe informatie door te geven

Als er iets wijzigt in de planning, de tijden, de inhoud etc, worden je bezoekers automatisch op de hoogte gehouden als dit op de evenementpagina wordt aangepast.

 

  1. Het staat direct in de agenda van bezoekers

Het evenement wordt automatisch toegevoegd aan de Facebook evenementen kalender/agenda. Veel gebruikers hebben hun digitale agenda’s verbonden met Facebook en dan wordt het evenement automatisch ook daar aan toegevoegd.

Ook handig: iedereen die op Facebook aangeeft een evenement te bezoeken krijgt standaard op de dag van het evenement een pop-up als reminder.

 

  1. Mogelijkheden voor extra content

Als iemand op Facebook aangeeft naar een evenement te gaan, zien veel vrienden dat voorbijkomen op hun tijdslijn. Als ze ook nog eens een like/vind ik leuk geven aan andere posts op jouw pagina zien vrienden wéér voorbijkomen dat je iets van het evenement leuk vindt.
Een extra mogelijkheid om gratis publiciteit te krijgen onder vrienden van mensen die naar het evenement gaan: de perfecte doelgroep! Voorbeelden van extra content zijn:

  • Foto’s
  • Video’s (trailers, teasers)
  • Interviews
  • Artikelen op nieuws- en andere sites (van klanten of samenwerkende bedrijven) die melding maken van je aankomende evenement.

 

  1. Hashtag om feedback te verzamelen

Facebook heeft net als Twitter de mogelijkheid om hasthags te gebruiken. Als je een # gebruikt kan iedereen die klikt op de hashtag zoeken naar andere berichten en updates met die hashtag.
Op die manier kun je zorgen dat mensen die naar hetzelfde evenement gaan elkaars berichten en foto’s kunnen vinden.
Ook als iemand je pagina niet volgt, komt je bericht in de zoekresultaten bij die door middel van de hashtag zoeken. In april 2015 wijzigde Facebook de manieren waarop gezocht kan worden, waardoor dit tegenwoordig de enige manier is om niet-volgers tóch te bereiken.

 

  1. Promoot je evenement onder nieuwe doelgroepen

Facebook is bij uitstek ‘mond-tot-mondreclame’. Mensen zien van hun vrienden wat ze doen en als dit positief zijn, is dat gratis reclame voor je evenement. Het allermooiste is het natuurlijk als mensen uit zichzelf aangeven bij een evenement te zijn op Facebook.
Maar mensen komen niet altijd uit zichzelf naar je evenement pagina en/of berichten. Je kunt er voor kiezen om je evenement te promoten op Facebook. Dit kan al vanaf een paar euro per dag en kun je gericht doen onder bijvoorbeeld de vrienden van je fans of een een andere doelgroep. Je betaalt per klik. Het is aan te raden om een bedrag voor deze ‘Facebook ads’ te reserveren in je marketingbudget.

  1. Opvallen bij andere evenementen

Je evenements worden als ‘verwante evenementen’ getoond bij andere evenementen op Facebook. Dat werkt zoals je misschien wel kent van online shops: ‘mensen die dit kochten, kochten ook…’. Op Facebook wordt jouw evenement hier automatisch meegenomen. Zodoende val je ook op bij mensen die mogelijk in jouw doelgroep vallen.

 

  1. Directe link naar kaartverkoop

Je kunt in het evenement een directe link naar de kaartverkoop (via een URL) toevoegen. Dat maakt het voor de bezoeker nog makkelijker om te komen.

 

  1. Extra kontakt momenten na afloop

Behalve het creëren van buzz voorafgaand en tijdens het evenement op Facebook, is kort na afloop ook een ideaal moment om content te delen! Als je bezoekers/deelnemers een leuke tijd hebben gehad en ze zien een foto van het evenement met bijvoorbeeld een tekst als ‘bedankt’, is de kans erg groot dat mensen dit leuk vinden/liken en hopelijk zelfs een korte recensie geven.

 

Nadelen?
Een nadeel is dat als iemand die zegt naar je evenement te gaan door middel van een klikje op Facebook het niet te controleren of managen is of hij/zij daadwerkelijk een kaartje heeft gekocht en komt.
Een voorbeeld van een compleet uit de hand gelopen Facebook evenement is natuurlijk Project X in Haren.
Maar was echter geen officiële kaartverkoop en/of inschrijving voor en dat hebben echte evenementen natuurlijk wel!