Wil je een groter publiek op Facebook aantrekken? Zoek je een manier om je bedrijf of product beter onder de aandacht te brengen? Plaats je goede content maar zie je geen groei in likes of bezoekers? Lees dan verder. In dit artikel deel ik acht manier om je Facebook community te laten groeien. Met of zonder adverteren.
#1 Voeg een Like-knop aan je website toe
Iedereen die jouw website bezoekt, is sneller geneigd om je ook te liken op Facebook. De vraag is wel hoe je dit voor elkaar krijgt. De makkelijkste manier is om een simpele Like-knop op je website te plaatsen. Op die manier kunnen de bezoekers van je website jou liken zonder dat ze je website verlaten. Eitje toch?
#2 Vermeld je fanpagina in het profiel op websites waar je content voor schrijft
Wanneer je teksten of andere content op andere websites verzorgt, zorg dan dat je eigen Facebookpagina genoemd wordt. Zoek een manier om de link naar je pagina te plaatsen. Wanneer je meerdere mogelijkheden hebt om webpagina’s te noemen, doe dit dan altijd.
#3 Link profielen met pagina’s
Dit is iets simpels wat jij (en iedere werknemer in je bedrijf) kan doen om de Facebookpagina onder de aandacht te brengen. In het gedeelte “Werk” voeg je je bedrijf als huidige functie toe. Op die manier worden mensen direct doorgestuurd naar de bedrijvenpagina als zij die aanklikken in jouw functie.

Het toevoegen gaat als volgt. Wanneer je op jouw persoonlijke pagina bent, selecteer je “Werk en opleiding”. Selecteer “Voeg een werkgever toe” en selecteer jouw Facebookpagina als het bedrijf waar je werkt. Vergeet niet aan de optie “Hier werk ik nu” aan de te vinken en vul de datum wanneer je bent begonnen in. Zet de zichtbaarheid op “Iedereen” en klik op “Wijzigingen opslaan”.
Op deze manier is de link naar jouw Facebookpagina altijd zichtbaar, waar jouw profiel zichtbaar is op Facebook. Als je reageert op posts of andere platforms waar Facebook aan gekoppeld is, zorg je zonder veel moeite voor buzz. Wat natuurlijk weer tot bezoekers en dus tot meer fans kan leiden.
#4: Zorg voor een link in e-mailhandtekeningen

Naast een duidelijke e-mailhandtekening met actuele gegevens is het belangrijk dat je de Facebookpagina hier in vernoemt. Met programma’s zoals bijvoorbeeld Wisestamp maak je heel snel zo’n handtekening, met een link naar je website en Facebook. Een alternatief is een hyperlink naar je pagina invoegen in je bestaande e-mailhandtekening met de tekst “Like ons op Facebook”. Wanneer je vaak op een forum reageert en/of post, is het waardevol om de link in je profiel en handtekening te verwerken.
#5: Deel op andere social media
Vragen of je volgers op andere sociale media, zoals Twitter, Instagram, LinkedIn of Google+, je pagina willen liken is niet raar. En kan ook zeker geen kwaad. Wanneer je gebruikers buiten jouw eigen volgers wilt bereiken, kan je er voor kiezen om promoted tweets of sponsered updates in te zetten. Op een respectvolle manier natuurlijk. Dring je dus vooral niet op. Leuker is natuurlijk je eigen volgers die jou promoten door een post met jouw pagina te delen!
#6: Promote naar het juiste publiek
In plaats van alleen je bedrijf te promoten op je Facebookpagina zelf, kan je gebruik maken van de Facebook Ads Manager. Hier kan je een advertentie maken om je pagina te promoten. Facebook Ads heeft de mogelijkheid om specifieke doelgroepen aan te sporen jouw fan te worden. Abonnees van je nieuwsbrief, nieuwe klanten, een klantendatabase of bekenden van je bedrijf zijn snel geneigd om je pagina te liken. Vergeet hen dus niet mee te nemen in je campagne!
Naast een advertentie kan je ook updates van je pagina of links naar je website promoten. Natuurlijk geheel afgestemd op jouw gekozen doelgroepen. Deze advertenties bevatten ook gelijk een Like-knop zodat je direct een like kan verkrijgen. Wederom zonder naar jouw Facebookpagina te gaan.
Wanneer mensen uit jouw doelgroep nog niet geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf of producten, krijgen ze wel constant een reminder.
#7: Communiceer als jouw pagina
De meeste gebruikers op Facebook communiceren vanuit eigen naam (of profiel). Je bent op zoek naar mogelijkheden om jouw fanbase te vergroten en meer likes te krijgen voor die pagina. Communiceer dan ook als die betreffende pagina.

Recht bovenin het dashboard heb je een dropdown menu. Hier vindt je de mogelijkheid om te communiceren als een van jouw pagina’s, namelijk onder “Facebook gebruiken als:”. Wanneer je dit geselecteerd hebt, zullen al jouw reacties als uit naam van jouw fanpagina worden weergegeven. Dit genereert weer aandacht voor jouw pagina. Iemand hoeft namelijk alleen maar te klikken op de naam bij jouw reactie. Het heeft wel de voorkeur om dit niet te doen op de pagina’s van je directe concurrenten. Evenementen of posts waar je in getagd bent kunnen natuurlijk wel.
#8: Creëer groepen
Facebook groepen hebben meerdere voordelen. De meeste groepen op Facebook hebben een groter bereik dan fanpagina’s. Dat komt gedeeltelijk door het feit dat leden notificaties krijgen van nieuwe posts in de groep. Ook het delen van documenten en het taggen van andere leden in discussies zijn voordelen.
Let op! In groepen communiceer je wel met je persoonlijke profiel. Je kan natuurlijk wel focussen op je bedrijf, de sector waar je opereert en andere relevante onderwerpen.
Je kan een groep over jouw business ook wat breder trekken op bijvoorbeeld een werkveld, interesse of locatie. Natuurlijk kan je een pagina ook over wat algemenere onderwerpen laten gaan.
Stel, je bent een zoekmachinemarketingbureau (leuk woord voor galgje!). Rond het onderwerp zoekmachinemarketing maak je een groep aan waar leden vragen kunnen stellen en jij en jouw collega’s beantwoorden deze vervolgens. Leden zullen de antwoorden snel zien als waardevol of niet en begrijpen dat de mensen die antwoorden, werken voor hetzelfde bedrijf. Drie keer raden aan wie ze het eerst denken in hun zoektocht naar een zoekmachinemarketingbureau!
Begin met geweldige content
Als je een tijdje niet op je Facebookpagina hebt gepost, of alleen je producten hebt aangeprezen, zorg dan eerst dat je relevante content hebt voor je start met zoeken naar nieuwe fans. Waarom? Wanneer iemand jouw pagina bezoekt en ziet dat het maanden geleden is dat je voor het laatst gepost hebt, of dat elke post smeekt om iets te kopen, verliest diegene snel zijn interesse. Waarna zij direct jouw pagina verlaten zonder je pagina te verlaten.
Wanneer je niet zeker weet wat je moet posten, kijk dan vooral eens bij je concurrenten of gebruik de tool Rival IQ bij je analyse. Zo krijg je een duidelijk beeld wat de fans van die organisatie leuk vinden.
Wanneer je een goede balans tussen content en niet te veel gepromote bezoekers hebt, zal je fanbase zich snel uit breiden.
Een paar laatste aandachtspunten
Het posten en promoten van relevante content is de sleutel tot het uitbreiden van je Facebookpubliek. Deel daarnaast interessant nieuws over jouw werkveld, begin en begeleid discussies en vertel verhalen over jouw producten. Wees daarnaast ook niet bang om vragen te stellen aan jouw likers en volgers.
Reik wel verder dan alleen updates plaatsen. Je potentiele fans zitten namelijk overal. Plaats dus overal waar je kan een link naar je Facebookpagina om je bereik nog meer te vergroten. Vergeet ook je e-mailhandtekening niet.
Wat denk jij? Hoe zorg jij voor meer bezoekers op jouw Facebookpagina? Heb je tips? Laat het ons weten in een reactie!